Pepernoten bij 41 graden zijn ook erg lekker! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu Pepernoten bij 41 graden zijn ook erg lekker! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

Pepernoten bij 41 graden zijn ook erg lekker!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

30 September 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,

Zo, we zijn weer terug in ons normale structuur van verslag leggen op maandag, maar ook in de portie werk. Mijn cariere van child care worker zit er weer op. Het was een bijzondere week, vorige week. Zoals jullie door hadden was het erg druk, maar de band met de kinderen is nog hechter geworden. De dagen gingen volgens de regels die ik ze stelden en dat vonden ze niet altijd leuk. Bijvoorbeeld geen televisie kijken voor 16.00 uur 's middags, eerst je vermaken met andere dingen en daarna mag je ontspannen voor de televisie. Het is soms lastig om consequent te blijven, maar heb wel gemerkt dat ze me waarderen om mijn duidelijkheid. En nog vaker naar me toe komen met dingen die ze willen laten zien, vragen of vertellen. Bijzonder!
Van papa, mama en Carolien heb ik een pakketje ontvangen met allerlei dingen om te doen, zoals stoepkrijt, bellenblaas en knutselpapier. Elke dag in de middag toverde ik iets uit de doos en hadden we een leuke activiteit met elkaar.
Ondertussen zijn ook alle speeltoestellen op het terrein opgeknapt en hebben de kinderen er een groot plezier in dat alles weer werkt. Al vroeg in de morgen, soms om 5.30 uur, hoor ik de schommels al piepen.
Afgelopen week was het erg warm. Vrijdag bereikte de thermometer de 41 graden. Zaterdag aan het eind van de middag koelde het gelukkig af en de afgelopen dagen lijkt het hier herfst. Zit nu met een dikke trui aan en sjaal om. Wel een aangename afwisseling met de hitte van vorige week.
Zaterdagmiddag hebben we hier wat groot uitgevallen pepernoten gebakken met uit Nederland overgekomen speculaaskruiden. De temperatuur van 41 graden paste er misschien niet helemaal bij, maar ik kan zeggen dat de smaak er niet minder om was. Ook de kinderen vonden ze erg lekker! Ook hebben we 's middags ijs gegeten. Het blijft me verbasen dat ze vaak zeggen dingen nog nooit te hebben gegeten. Zo ook met het ijs. In Nederland is het zo gewoon om een ijsje te eten, maar de jongste kinderen hier hadden dit nog nooit gehad.
De dag afgesloten met zingen bij ondergaande zon met de jongste meiden. Echt genieten als ze uit volle borst, My life is in you Lord, Who's the king of the jungle, Soon and very soon en Thama thama met je meezingen.
Zondag was een ouderwetse luie dag. Heb veel in mijn boek gelezen en film gekeken met de oudste jongens. Dat was wel even lekker.
Vandaag naar het ziekenhuis geweest en daar gewerkt en gesproken met de dietisten. Was er de afgelopen 2 weken niet van gekomen en was prettig om daar ook weer te zijn. Morgen beginnen de scholen hier weer. Met een aantal meiden alvast wat wiskunde voorbereid. En zo is er weer een dag voorbij.
Vanmiddag van de eerste medewerker hier afscheid genomen. Ze heeft de komende maand vakantie, dus zie haar niet meer. Zo komt het afscheid hier al dichterbij, maar we hebben nog twee weken om volop te genieten en dat gaat ook zeker lukken.

Alle goeds voor jullie allemaal en tot het volgende verslag!
Liefs Nienke

• 30 September 2013 - 17:33

Mark Adema:

Leuk om te lezen Nienke! Nog een gezegende tijd verder daar! Hartelijke groet ook namens Joyce, Chaira en Selwyn

• 30 September 2013 - 17:33

Mark Adema:

• 30 September 2013 - 17:48

Tineke:

Ha lieve Nien,

De primeur! Leuk om weer te lezen wat je hebt meegemaakt! Lekker dat het weer wat koeler is, 41 graden is t ook niet echt daar. Tof dat ze de pepernoten zo lekker vonden! En ijs, dat moet wel heel gaaf zijn. Niets laten vallen toch;D Of ben je niet bij de ijsboer op de hoek geweest...

Gaaf dat ze nog zo lekker zingen, dat wil ik wel graag weer eens horen! Ik heb zaterdag met Jannita alle filmpjes bekeken en geselecteerd wat er op de dvd kan. Ze is nu bezig met een intro, ben echt heel benieuwd!

Geniet nog onwijs van je laatste twee weken, voor je het weet zit je in ons koude kikkerland en tel je alweer af voor je volgende reis! Doe iedereen daar de groeten en geef ze een knuffel van me!

x Tien

• 30 September 2013 - 18:28

Christina:

Hey Nienke, goed om weer wat te lezen! Wat ben jij streng zeg... :) En nog steeds lekker druk zo te lezen. Nog even volhouden en genieten! Liefs Christina

• 30 September 2013 - 23:02

Mariska Litjes:

Vandaag in Hattem geweest op "jouw spreekuur"....elke keer vragen de mensen hoe het met je gaat...zo ook weer vandaag. Ik plan dus maar voor de meeste mensen 30 minuten, anders loop je veel te veel uit :))....

• 30 September 2013 - 23:18

Arend Jan Gerrits:

Hoi Nienke,
    Leuk om zo je blog te lezen. Wat heb je een heleboel beleefd afgelopen maanden zeg, dat vergeet je voorlopig niet meer. Wat een verhalen en belevenissen.
    Geniet ervan de komende tijd nog!
    groet, Arend Jan

• 30 September 2013 - 23:31

Marcel:

Hey Nienke,
    Leuk om weer te lezen hoe je daar te werk gaat. Pepernoten bij 41 graad vind ik wel een geinig idee. Kwa weer hier mogen we zeker de laatste dagen niet klagen. Stukkie frisser als bij jou maar zonnig en de herfstkleuren beginnen al aardig te komen. Geniet nog effe van de tijd daar ! Voor je t weet is t weer voorbij gevlogen. groetjes Marcel

• 01 Oktober 2013 - 09:11

Eelco En Meta Jansen:

Hoi Nienke,
    Wij hebben de pepernoten ook al in huis maar dan met een paar graadjes minder.
    Sjonge, wat moet dat warm geweest zijn zeg, 41 graden.
    Hier beginnen we `s morgens al weer met de winterjas aan naar school te gaan.
    Fijn om te lezen dat de band zo hecht is met de kinderen, zo hecht, dat ze de regels ook van je aannemen.
    Het zal niet makkelijk zijn om dan straks afscheid te moeten nemen.
    Maar daar denken we nog maar even niet aan.
    Fijne week en geniet van alle indrukken.
    Groeten Eelco en Meta en de vier meiden.

• 01 Oktober 2013 - 19:21

Ina Van Vliet:

Ja de nachten worden hier al weer wat koeler.
    Heerlijk slaapweer.
    Maar overdag nog steeds stralende zon en strakblauwe luchten met verkleurende bladeren in alle tinten oranje/bruin/geel/rood.
    Wat is Gods schepping in de nazomer toch prachtig.
    De speelgoedfolders voor sinterklaas vallen ook al weer in de bus.
    en bij de Hema zag ik vandaag chocoladeletters liggen.
    Wel wat vroeg maar altijd weer een heerlijke traditie om van te genieten.
    en niet te vergeten ....de bloembollen voor het voorjaar van de week de grond in gestopt.
    Nog even niet aan denken maar in het voorjaar blij het bollen festival weer te kunnen beleven.
    Fijn dat ook de laatste weken zo uitstekend verlopen.
    Je hebt een schat aan ervaring opgedaan.
    Een reis om nooit te vergeten.
    en je kijk op ontwikkelingswerk en verschil in arm en rijk zal voor altijd veranderd zijn.
    Hier wordt naar jouw terugkomst uitgekeken, maar voor jou zal het nog wel een emotioneel afscheid worden.
    Beleef de laatste dagen met veel intensiteit.
    Ina van Vliet

• 01 Oktober 2013 - 20:29

Clarinda Telnekes:

Hoi Nienke,

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! En dat je een goede band met de kinderen hebt opgebouwd. Heel veel plezier de komende 2 weken.

Groetjes Clarinda

• 02 Oktober 2013 - 21:59

Tante Roelie:

Lieve Nienke,

Wat ben je een duizendpoot. Iedere keer zijn we weer verbaasd dat je zoveel verschillende dingen doet met de kinderen en zoveel regelt.
    We hopen dat je straks met een goed gevoel afscheid kunt nemen al zal je het gevoel hebben dat er nog veel meer gedaan moeten worden. Ook deze laatste weken willen we je alle goeds toewensen.
    Liefs, oom Klaas, tante Roelie

• 06 Oktober 2013 - 15:35

Nelleke:

Ha lieve Nien,

Wat fijn om je verhalen te lezen! Volgens mij ben je daar drukker dan hier in Nederland :)
    Fijn dat we elkaar binnenkort weer zien, alhoewel het vast heel gek voor je is om weer terug te vliegen.

Geniet er nog even van!

Veel liefs, Nel

• 06 Oktober 2013 - 19:56

Albertje:

Dag Nienke,

Wat heerlijk om je boeiende verhalen te lezen. Nog een fijne tijd en sterkte met afscheid nemen. Dat lijkt me knap lastig nu je zo'n band hebt opgebouwd met zoveel mensen en kinderen!

Hartelijke groeten Oom Machiel en tante Albertje

• 06 Oktober 2013 - 19:58

Gerda Van Walsum:

Lieve Nienke,

Nog even en dan is het grote avontuur weer ten einde. Of.... blijf je er? Mooi te lezen wat je daar meemaakt. Geniet van de laatste weken!
    Liefs, Gerda

• 07 Oktober 2013 - 13:17

Jantina:

Lieve Nienke,
    Wat fijn om weer je blog te lezen en ook op deze manier op de hoogte te blijven van al je belevenissen.
    Bijzonder dat je daar zo veel verschillende dingen doet. Wat een enorme inzet, Nienke! We denken aan jou ook in deze laatste week in Takalani. Probeer nog maar even fijn te genieten van het Afrikaanse leven. Het allerbeste!
    Hartelijke groet van Anton en Jantina.

• 07 Oktober 2013 - 17:05

Oom Anne En Tante Maaike:

Dag lieve nienke. Nu zie ik dat de week al om is en ik nog niet heb gereageerd. Door de wisseling van de temperaturen vat het me mee dat je niet verkouden wordt want je gebruikt heel veel energie maar je krijgt van al het werk natuurlijk ook veel positieve vitaminen binnen .Wat heb je weer veel beleefd en wat doe je een ervaring op! Dat is nooit weg ook als je weer terug komt .Veel liefs van ons en nog een week en dan zit het er op!! Geniet er van Liefs oom anne en tante Maaike