Een Jamaicaan in Zuid Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu Een Jamaicaan in Zuid Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

Een Jamaicaan in Zuid Afrika

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

16 September 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,

Hier weer een verslag van een week vol belevenissen. En ja, mijn haar is zaterdag gedaan. Had wel 20 kids om me heen staan toen ze er mee bezig waren. Allemaal wilden ze wel wat vasthouden of gewoon erbij zitten is al prima. Ik lijk nu meer op een Jamaicaan met rastahaar, dan op een echte Tschvenda. Maar hier vinden ze het helemaal geweldig. Dat zeggen ze tenminste en dat geloof ik dan maar. Ik zal proberen een foto te plaatsen als ik dit verslag heb getypt.
De dagen zitten vol met kleine gebeurtenissen. Spelen met de kids,luiers verschonen, kletsen met de meiden; mijn Tschvenda woordenschat breidt telkens meer uit, zingen met de gitaar (Tineke: Polite speelt telkens beter. Ik zal binnenkort een filmpje van hem maken, zodat je het kunt zien. Bernard heeft zijn eigen gitaar gemaakt van metaal. ;) )
Wiskundelessen zijn ook een regelmaat van de dag. Vandaag hadden veel jongeren hun wiskunde examen op school. Dus de afgelopen week hebben we veel sessies gedaan. Ze waren blij toen ze thuis kwamen, dus hopelijk zijn de resultaten goed.
Ook als ze problemen met de computer hebben komen ze me regelmatig vragen, maar kan helaas niet alles voor ze weer aan de praat krijgen.
Dinsdag ben ik weer een dag meegeweest met de home based care. Heb gezien hoe ze koeienmest gebruiken om de vloeren te bedekken. Misschien is dit ook een idee voor het mestprobleem in Nederland. Of hebben we die tegenwoordig niet meer...
Woensdag ben ik de hele dag op pad geweest met Maartje Kruger. We hebben zeven klinieken bezocht waar we een apparaatje hebben geinstalleerd waarop de uitslagen van het lab binnen komen. Maartje werkt op het lab in Siloam Hospital. Erg leuk om alle klinieken te zien. Sommige liggen erg afgelegen en dan is zo'n apparaatje een uitkomst om zo snel mogelijk met de juiste behandeling te kunnen beginnen. Gezellig om dit zo samen te doen.
Donderdag hebben Pastor Eric en Bernard me Funduzi lake laten zien. Een groot meer tussen de bergen hier niet zo heel ver vandaan. Super mooi! Wat mij betreft konden we daar wel uren blijven zitten om te genieten. Ik denk dat het paradijs er ongeveer zo uit zal zien.
De volgende dag met Maartje ook weer zoiets moois gezien; de Phiphidi watervallen. Zuid Afrika is echt een super mooi land!
Voordat we de watervallen gingen bekijken zijn we eerst op bezoek geweest bij Lydia. Dit is een 73 jarige vrouw die nadat ze met pensioen is gegaan zich op veel verschillende manieren heeft ingezet voor de arme en zieke bevolking. Op dit moment vangt ze 12 weeskinderen op in haar huis. Een vrouw vol energie en goede ideeen. Mooi om haar te ontmoeten.
Ge en Rinske: Op weg naar de watervallen nog even langs jullie huis gereden. Leuk om nu precies te weten waar jullie hebben gewoond.
Zondag hebben we custard gekookt en gegeten met Jelly pudding en perziken. Sommige kinderen hadden dit nog nooit gegeten. Het is dan echt genieten om te zien hoe lekker ze het vinden en dat alles tot de laatste kruimel wordt opgegeten.
Het is geen probleem om hier de tijd vol te krijgen. De weken die vliegen voorbij en de dingen die ik nog zou willen doen lijken alleen maar meer te worden. Maar we zullen zien wat de mogelijkheden zijn.

Bedankt weer voor jullie lieve en leuke reacties. Dat is echt heel leuk om te lezen!
Alles is waarschijnlijk weer begonnen in Nederland... Ook dat is vaak wel weer lekker als alles weer in het gewone ritme verloopt.
Alle goeds en lieve groeten van mij.

• 16 September 2013 - 17:19

Christina:

Haha, cool je haar! Wat een werk. Zit en slaapt het ook lekker of krijg je er hoofdpijn van :) Geniet van de natuur daar! Liefs Chris

• 16 September 2013 - 18:29

Alinda:

Woww metamorfose! Leuk!! Daar zal je heel wat uurtjes voor gezeten hebben...Gaaf dat je weer veel mooie dingen hebt gezien en meegemaakt. Suc6 daar, liefs!

• 16 September 2013 - 18:59

Attie Den Boer:

Hoi Nienke,

Nou dat haar staat echt wel goed hoor! zal wel een vreemd gevoel zijn trouwens!
    Verder weer erg leuk om te lezen wat je de afgelopen week weer hebt meegemaakt! Als ik het zo lees zul je straks best heimwee krijgen als je tzt weer in Nederland bent. Of is dit misschien een opstapje om de zending in te gaan???
    Ook namens oom Gé weer heel veel sterkte met al je werk daar hoor en liefs van tante Attie.
    P.s. hoop je binnenkort weer even te bellen!

• 16 September 2013 - 19:55

Gerie De Boer:

Hoi lieve zus,
    Fijn om weer even iets van je te lezen. Goed om te weten dat je het naar je zin hebt en dat je mooie mensen om je heen hebt die je meenemen en die jij op jouw beurt weer kan ondersteunen. Ik weet zeker dat je alles uit je haalt wat in je zit om er voor iedereen te zijn. Denk je ook goed om jezelf!

Het nieuwe kapsel staat je goed! Leuk!

Liefs Gerie

• 16 September 2013 - 19:55

Renske:

Lieve Nienke,

Super stoer je haar!! Daar zijn ze vast wel even mee bezig geweest!
    Fijn om te lezen dat je daar zoveel kan betekenen.
    Leuk om elke keer weer je verhalen te lezen.

Xxx ons 3

• 16 September 2013 - 20:12

Ina Van Vliet:

Wil je t.z.t nog wel terug naar het dan koude, saaie Nederland?
    Er is hier niet zoveel te beleven.
    Of het moet zijn de opwinding over prinsjesdag en de miljoenen nota.
    En de eindeloze verhalen over de crisis.
    Als je het vergelijkt met de armoe waar je nu regelmatig tegenaan loopt, vraag je je af
    waar wij ons druk over maken.
    Maar er heerst hier natuurlijk een heel ander minimum niveau dan in de gebieden waar jij je werk doet.
    Geniet van de natuur.
    En laat bij jou de lente maar komen.
    Wij maken ons klaar voor nazomer en herfst.
    Groet van mij, Ina van Vliet

• 16 September 2013 - 21:36

Brenda Hovenga:

Hey Nienke!
    Wow wat doe je veel, heb je meer dan 24 uur in een dag zitten? Het blijft bijzonder wat je doet, wat zullen ze blij zin met jou daar! Geniet er van en ga zo door!

En je haar, echt gaaf!

Liefs Brenda

• 16 September 2013 - 22:56

Oom Anne En Tante Maaike:

Lieve nienke
    Wauw!! wat staat dat leuk dus laat rustig groeien kun je dus alle kanten mee op En ik snap heel goed dat er steeds meer bij komt om je werk goed te kunnen doen! En als we dit zo lezen krijgen we echt de indruk dat ze je het hele land en alles wat hen bezig houdt, te laten zien .Heel veel sterkte met alles hoor en een dikke knuffel .Liefs oo anne en tante maaike.

• 17 September 2013 - 21:44

Rinske Drayer:

Hoi Nienke, tjonge wat een verhaal weer.Volgens mij vliegt de tijd daar. Wat fijn voor je dat je het goed met Maartje kunt vinden en dat jullie er ook samen op uit trekken. Doe je haar de hartelijke groeten?
    Tja die mest is een leuke manier van vloerbedekking leggen hè? Daar kan ik je nog wel verhalen over vertellen als je weer terug bent. Gaaf dat je ons huis hebt gezien, al lijkt zeker de tuin niets meer op hoe het was in "onze" tijd. Vrijdag gaan we met Tineke bijkletsen, als jij terug bent doen we dat natuurlijk nog eens dunnetjes over maar dan met jou erbij!
    Groetjes, ook van Gé
    Rinske.

• 18 September 2013 - 12:26

Machiel Oppenhuizen:

Dag Nienke,

Zo, ik ben weer 'bij'. De afgelopen weken waren nogal hectisch en heb ik je berichten niet gelezen, maar nu wel, en dat was leuk! Fijn, dat je het zo goed naar de zin hebt, dat je je thuis begint te voelen en dat er zo'n goed wederzijds contact is. Trouwens, dat haar staat je goed ;-).
    Hier is het kerkelijke winterseizoen weer begonnen. We hebben een leuke startzondag gehad; tussen de beide diensten was er een programma en daar hebben heel veel mensen, van jong tot oud, aan meegedaan. In de komende maanden gaan we op de breedhuisbezoeken met elkaar praten / nadenken over 'Omzien naar elkaar' en we hebben het die zondag meteen in praktijk gebracht.
    Geniet van de dagen: het werk en de ontmoetingen, de natuur, de cultuur...

Hgr, ook van tante Albertje, oom Machiel.

• 19 September 2013 - 10:44

Tante Roelie:

Lieve Nienke,

Vandaag je uitgebreide verslag weer gelezen. Wat een enorme energie heb je, wat doe je veel en goed werk.
    Heb ook gauw even de foto bekeken. Knap dat ze dat zo kunnen maken. Blijft het lang in je haar zitten.
    Vanuit een herfstig en soms zonnig Nederland de hartelijke groeten van ons beiden.
    Liefs, tante Roelie

• 20 September 2013 - 15:19

Thera:

He lieve Nienke,

Eindelijk jullie pagina (via Christina ;-) kunnen vinden! Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat!! Wat doe je veel en maak je veel mee.. benieuwd naar je uitgebreide verhalen als je weer terug bent!

Super stoer je haar! Staat je goed lang ;-)

Ga regelmatig je verslagen lezen! Veel succes verder met alles! Liefs Thera

• 21 September 2013 - 21:06

Eelco En Meta:

Hoi Nienke,
    Bijna een week verder na jou verslag. Hoe is het met je haar? Nog steeds dezelfde coupe?
    Leuk om te lezen wat je allemaal weer hebt beleefd.
    Hier vliegen de drukke weken voorbij en kijken we vaak op de klok of we overal op tijd zijn.
    Maar bij jou word er volgens mij niet op de klok gekeken, dat werkt misschien wel prettig.
    Nou we kijken weer uit naar je volgende verslag en dat is misschien al wel maandag????
    Groeten uit Doetinchem.

• 22 September 2013 - 21:13

Wendy:

Ha Nienke,

Ik herkende je bijna niet meer: lange haren, geen bril op. Ik vind het eigenlijk wel leuk ! Laat het maar lekker lang zitten. Tjonge, wat een bijzondere tijd heb je daar. Volgens mij kom je straks heel anders terug in Nederland. Na alles wat j daar hebt mee gemaakt.
    Wij genieten hier in Nederland van een lekker herfst zonnetje. Oh en je tafelkleed en kussen staan erg mooi hier in huis.
    Fijne tijd daar nog,
    Liefs wendy

• 22 September 2013 - 22:21

Mark En Suzanne:

lieve Nienke,
    wat heerlijk om steeds je reisverslagen te lezen.
    Het lijkt net een spannend boek met elke keer weer andere belevenissen.
    Of wordt het misschien nog een liefdesroman en ben je ondertussen "geschaakt "door een mooie donkere Afrikaan .... haha ?!?
    Het is fijn om te lezen dat je zo veel energie en talenten hebt die je in kan zetten voor de mensen daar. Het lijkt er op dat je op de juiste plek bent...
    En hoe gaat het met je groen vingers ? Heeft Bernard (of jij) nog jij om je alles te leren over zijn moestuin ? Wel gaaf dat jullie ook uitstapjes maken naar de watervallen en het mooie meer.
    Heerlijk dat je daar ook van kan genieten, dat je Gods grootheid kan zien en je zo kan opladen om weer verder te gaan.
    Lieve meid, je bent dagelijks in onze gedachten en onze gebeden.
    We wensen je nog een superfijne tijd !
    Dikke knuffel van ons.

• 23 September 2013 - 22:29

Jantina Noorlandt:

Lieve Nienke,

Met veel interesse weer je verslag gelezen en de mooie foto's bewonderd! Wat fijn dat je daar zoveel kunt betekenen en zelf ook kunt genieten van het prachtige Afrika! Veel succes weer met alles. Het ga je goed!
    Hartelijke groet van Anton en Jantina.