Zwahoedi (Het gaat goed) - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu Zwahoedi (Het gaat goed) - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

Zwahoedi (Het gaat goed)

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

09 September 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,

Het is weer maandag en weer tijd voor een verslag. Probeer er elke week even tijd voor te maken.
Afgelopen week ben ik drie dagen naar het ziekenhuis geweest. Erg leuk om met mijn vak bezig te zijn. Ze moeten er erg creatief zijn in de adviezen die ze geven omdat ze lang niet alle middelen voor handen hebben die wij in Nederland hebben. Maar ik zie ook wel mogelijkheden om daar wat dingen te veranderen. Ik ga voorzichtig proberen om daar in de komende vijf weken wat verandering in aan te brengen. Een voorbeeld hiervan is dat er geen communicatie is tussen de keuken en de dietisten. Dieten kunnen ze alleen voorschrijven door met familieleden te praten en hun dieetpreparaten te gebruiken. Echter de dieetpreparaten en hun budget raken op. Dus een hele uitdaging.
Ook het programma de Biggest loser gaat door. Afgelopen woensdag heb ik een praatje gehouden voor de deelnemers. Alles werd op film vastgelegd, want de dietist uit Holland kwam wat vertellen. :)

Dinsdag ben ik mee uit genomen door Bernard (tuinman) en een vriend van hem. Beide hebben ze ook op Takalani gewoond. Ze wilde me graag meer laten zien van de omgeving. We hebben een erg gezellige dag gehad. Eerst zijn we naar het Dzata museum geweest. Een museum waar we meer te weten kwamen over de geschiedenis van Venda. Daarna opzoek naar de Breathing Stone. We hebben heel wat stenen gezien, maar geen ademende. Ze mannen waren daar wat teleurgesteld over. Ze waren een stuk stiller dan de rest van de dag. We gaan nog een keer een herkansing doen, zeggen ze.
Bernard leert me af en toe ook wat dingen over tuinieren. Op een leuke manier verteld en showt hij me hoe je planten moet snoeien, groenten moet rooien e.d. Wie weet krijg ik toch nog een keer groene vingers... :)
Donderdag heb ik met een van de medewerkers (Mpho) geshopt. Samen met de taxi naar Louis Trichart op zoek naar kleren voor het personeel. 20 september hebben ze een uitje met alle kinderen en het personeel krijgt dan nieuwe werkkleding. Het was nog een hele speurtocht, maar het is gelukt.
Gisteravond was het ladiesnight. Ik had wat make-up, bodylotion e.d. gehaald. Ik zit hier mijn verhaal dus met mooie rood gelakte nagels te typen. Leuk om ze zo te zien genieten van deze kleine dingen. De meiden hebben van een pastor hairextensions gekregen. Ze wilden dat ook graag bij mij maken. Zaterdag dus op zoek geweest naar bruine extensions. Dat is gelukt in een klein winkeltje hier in Siloam. Volgende week zaterdag moet het gebeuren volgens hun. Ik ben benieuwd...
Zo blijven de dagen voorbij vliegen. Geniet hier ontzettend van het leven hier. Het is soms moeilijk voor te stellen hoe het in Nederland gaat. Als ik naar het ziekenhuis of gewoon in Siloam loop, voelt het niet vreemd meer. Al blijf ik een bezienswaardigheid.
Ook zijn er elke week wel zorgelijke verhalen wat je tegenkomt. Het leven is hier voor veel mensen moeilijk en dan zijn mensen blijkbaar in staat om hele erge dingen te doen aan hunzelf en aan hun kinderen. Dan is het leven erg oneerlijk.
Afgelopen week en komende week is de directrice van het tehuis met ziekteverlof. Ze voelde zich niet fit. Last van haar oren en duizelig. Gelukkig zijn de berichten weer wat beter en houdt ze de komende week nog rust. Ik denk dat het deels ook komt dat ze erg hard werkt. Het is een pittige baan om alles in goede orde te laten verlopen en alle partijen juist te informeren.
Dit was in hoofdlijnen weer mijn week. Ik vergeet vaak de helft op te schrijven. Het is zoveel wat ik meemaak, maar jullie krijgen zo in ieder geval een indruk.

Lois een fijne verjaardag morgen!

Voor jullie allemaal heel goede dagen gewenst en waarschijnlijk tot volgende week maandag! :)

Liefs Nienke

• 09 September 2013 - 15:59

Oom Aane En Tante Maaike:

Lieve nienke .Wat weer een verhaal en ik vind het nog steeds knap dat jou verhaal echt tot onze verbeelding spreekt!! We krijgen een goed beeld en wat leuk voor je om te ervaren dat je beroep uitstraling krijgt .!We moeten dit doorgeven aan alle lijners dat het eenvoudig kan en toch goed maar dat je de juiste samenstelling hebt van het eten! Weet je dat het me opvalt dat het jou allemaal al zo eigen aan het worden is!Zo schrijf je ook dat is een goed teken .Het is hier in nederland een beetje herfst aan het worden. Heel veel sterkte met alles en pas op je rode nageltjesLiefs van ons.

• 09 September 2013 - 16:50

M.jansen:

hallo nienke, wat een belevenissen.Leuk om de grote lijnen zo te kunnen volgen.
    Je bent daar al aardig ingeburgerd he? En wat mooi dat je ,je vakkennes door kan geven,en dat ze er toch wat mee doen.leuk dat alles in de film is vast gelegd,bijzonder hoor.
    maken ze je nog steeds smorgens wakker met kakkerlakken? Of heb je de juiste methode gevonden
    om ze tegen te houden?
    Geniet ook van het land,want de tijd gaat snel om.En het wordt steeds mooier weer daar.
    Sterkte met alles, en een goede week hoor. gr. marrie

• 09 September 2013 - 18:09

Christina:

Ja, weer een blog! En bedankt ook voor je mail. Leuk om weer wat te lezen!
    Blijf genieten, ook de laatste weken! Liefs Chris

• 09 September 2013 - 19:19

Attie Den Boer-Oppenhuizen:

Lieve Nienke,

Weer erg leuk om te lezen wat je wederwaardigheden van afgelopen week waren! ik zou bijna jaloers worden, ha,ha zoveel als jij meemaakt!!ik denk dan wel eens eventjes: hoe zou een verpleegkundige daar werken?
    Je bent zo te lezen heel goed ingeburgerd en één met de mensen daar! ook fijn dat je je eigen professionaliteit daar kunt uitstralen!
    Lieve meid, ik kijk alweer uit naar een volgend verslag!
    Heel veel sterkte met alles en krijgen we een foto als de hairextensions in je haar zitten?

Liefs tante Attie.

• 09 September 2013 - 21:07

Nelleke:

Ha lieve Nien!

Mooi verhaal weer!!
    Ben benieuwd naar de hairextensions! :)

Geniet en tot het volgende verslag!

Liefs

• 10 September 2013 - 07:57

Jannita:

Leuk verslag! De ladiesnight is dus uiteindelijk wel doorgegaan? :)
    Fijne week weer, geniet ervan! Liefs!

• 10 September 2013 - 09:28

Mirjam En Maarten De Ronde:

Hey Nienke,

Wat gaaf dat je nu met je vak bezig kunt zijn! Ik ben benieuwd naar de uitkomst!
    Succes de komende week!

Liefs, Maarten en Mirjam

• 10 September 2013 - 16:23

Tante Roelie, Oom Klaas:

Lieve Nienke,

Heel fijn om je verslag weer te lezen en wat goed dat je je daar zo thuis begint te voelen. Met al je bezigheden zal een week wel snel voorbij gaan. Misschien kun je een foto sturen van je haarextensions. Begint je haar al te groeien of ben je daar naar de kapper geweest?
    Leuk dat je ook je beroep daar kunt uitoefenen en misschien kunnen ze daar ook van jou wat leren.
    Een prettige week verder en tot het volgende verslag.
    Liefs, tante Roelie

• 10 September 2013 - 21:44

Ina Van Vliet:

Ben net terug vanuit Doetinchem.
    Verjaardag van Lois.
    Grote verbazing dat Nienke haar een kaart heeft gestuurd.
    De kaart wordt gekoesterd.
    Zij voelde zich echt jarig.
    Heeft een Carrera racebaan gekregen.
    Tot grote vreugde van pa Eelco.
    Kunnen zij samen oefenen wie het hardste kan rijden.
    Na stralend zomerweer is er nu eindelijk regen gekomen
    Boeren blij.
    Wel even wennen met terugrijden naar huis.
    Donker, file, hoosbuien, slecht zicht, slechte witte strepen.
    Maar nu gelukkig thuis.
    Fijn dat je zoveel indrukken opdoet.
    Wat een verschillen met ons rijke land he.
    Je wilt zo graag delen, elkaar dezelfde mogelijkheden geven waar wij
    misschien wel achteloos gebruik van maken.
    2 weken geleden is er in onze kerk gecollecteerd voor Takalani.
    Weet niet of er een speciaal doel voor ogen is.
    Of dat het voor het in stand houden van het huis is.
    In ieder geval goed besteed.
    En...als je er geweest bent,.... zoals jij, spreken zulke doelen ook
    in de toekomst veel meer tot de verbeelding.
    Sterkte met de werkzaamheden van iedere dag.
    Ina van vliet,

• 10 September 2013 - 22:02

Eelco En Meta Jansen:

Lieve Nienke,
    Vandaag feest in huize Jansen, Loïs jarig.
    Ze was heel blij met jou kaart, maar hoe kan ik een Nederlandse kaart krijgen van Nienke die in Afrika is!
    Dat blijft voor haar een raadsel, en dan nog even met jou bellen, echt jarig.
    Leuk om te lezen wat je elke dag onderneemt.
    Je hebt wel eens verteld dat het leven in Nederland soms een sleur werd, nou dat is nu wel anders.
    Je maakt genoeg mee en geniet daar maar van.
    Fijne week,
    Groeten uit Doetinchem.

• 11 September 2013 - 17:43

Ria:

Hoi Nienke

Leuk om je reisverslag te volgen!!

Wat leuk voor je, dat je met je vak bezig kunt zijn.
    Wel aardig dat ze je nog wat van de omgeving laten zie, ja toch.
    We wensen je nog een goede tijd toe en geniet er van.
    Voor je het weet, ben je weer thuis.

Hartelijke groeten Bert en Ria

• 12 September 2013 - 10:18

Louise:

Fijn te lezen dat je er zo geniet! Xx

• 12 September 2013 - 11:32

Wendy Van Den Broek:

Lieve Nienke,

Eindelijk weer eens een bericht van ons. Na de vakantie zitten we allemaal weer in ons ritme. Vroeg op staan, naar school, sporten, zingen etc. Wel weer een beetje wennen hoor ! Wat fijn dat het goed met je gaat. Wat een indrukken en ervaringen. Je maakt een heleboel dingen mee. Echt goed dat je dit hebt gedaan ! Van Tineke al wel een beetje gehoord over haar ervaringen, maar we moeten nog even goed bijkletsen. Geniet er van, het gat inderdaad allemaal erg snel voorbij. We wensen je daar nog een mooie tijd. Liefs Pieter en Wendy

• 13 September 2013 - 21:14

Ilonka:

Hoi Nienke,
    Fijn dat je zo geniet van je tijd daar! En wat ontmoet je ontzettend veel mensen. Leuk dat je ook kan proeven aan het dietist zijn in Zuid-Afrika. Helemaal goed dat je ook tips en verbeteringen kan aanvoeren. Alle beetjes helpen om het daar iets beter te maken toch! Ga nog even door met bijzondere ervaringen opdoen en geniet ervan! Ben wel erg benieuwd naar je extensions, daar verwacht iedereen wel een foto van hoor! Het is heel leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat!
    Groetjes,
    Ilonka

• 14 September 2013 - 20:31

Gé Drayer:

Goede Nienke,
    Hoop dat het genieten nog echt een ppos doorgaat.
    We lezen je verhalen met veel interesse en kunnen ons helemaal voorstellen wat een frustratie het was dat beide heren de breathing stone niet konden vinden... Daar moet je ook echt naar zoeken... 'k wil 'm wel even komen aanwijzen....
    Groet voor jou en alle bekenden - vooral Maartje en Tshkovhela - ook van Rinske.

• 15 September 2013 - 08:56

Pieter:

Hoi Nienke,
    Wat fijn, dat er weer een nieuw verslag was om te lezen. (Had natuurlijk al veel eerder gelezen) Fijn om te weten dat je het goedmaakt en dat je ervan geniet. En je maakt nogal wat mee, zeg!
    Ik wens je nog veel goede weken daar, geniet ervan.
    We zien weer uit naar een nieuw verslag.
    Groeten, Pieter

• 15 September 2013 - 21:22

Agnes Kievit:

Lieve Nienke,

Finally ben ik nu ook op de hoogte van jou/jullie belevenissen. Na de drie weken Frankrijk (hoe simpel klinkt dat he naast Afrika;-) en de babykamerklusdagen is het gewone leven weer begonnen en nu dacht ik: hoogste tijd om waarbenjij.nu op te zoeken!!
    Wat superleuk om te lezen hoe je je Afrikaanse leven leeft. Uit je verhalen krijg ik in ieder geval de indruk dat je je goed voelt, thuis voelt, kortom: geniet! Superleuk! Zo leuk voor je! En straks met extensions in ben je vast een echte Afrikaanse..., ga je wel een foto posten?
    Hier verder alles goed, behalve dan de herfstbuien die loskomen en de verloren wedstrijd van Sp. Teuge;-) ik mag nog drie weekjes werken en dan kijken we vol verwachting uit naar de kleine krummel.

Hou je haaks en blijf lekker genieten, maar ook straks (duurt nog ff...!!) wel weer veilig thuis komen he! Met of zonder koffer haha...., maar vol verhalen! Ik kijk uit naar je volgende verslag!

Lfs Agnes