Halverwege - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

02 September 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,

De weken vliegen voorbij. Ben alweer halverwege de tijd dat ik hier zal zijn. Het is goed om hier te zijn. De band met de mensen hier wordt sterker en sterker. Het is soms wel eens lastig om mijn aandacht goed te verdelen. Al de 53 kinderen willen graag aandacht, hulp met huiswerk, spelletje doen, dansen enz. De dagen zijn haast tekort voor wat ze allemaal vragen.
Ik zal proberen om weer een verslag van de afgelopen week te plaatsen.
Dinsdag ben ik een dagje met Mw Kruger uitgeweest. We hebben heerlijk gelopen en genoten van de Soutpansberg, Hanglip in Louis Trichart. Na onze wandeling, wat soms wel even zoeken was hoe we moesten lopen, hebben we de familie van Rooyen bezocht. Een ouder echtpaar die veel voor de Venda's betekenen. Lieve mensen die op hun 82e nog erg sterk zijn en zo even de berg achter hun huis beklimmen. We werden meteen uitgenodigd om een keer een weekend te komen logeren. Wat een hartelijke mensen.
Terug in Siloam bij Mw Kruger (Maartje) gegeten. Lekker aardappels en brocolli. Samen uit deZuid Afrikaanse Bijbel gelezen, Job 38-42: 6. Mooi om na zo'n dag in de natuur dit te lezen.
Woensdag en donderdag ben ik weer met de home based care meegeweest. Verschillende bezoeken gebracht, onder andere aan het politiebureau waar ze condooms hebben uitgedeeld. Schokkend om te horen dat er 60 gevallen van misbruik/mishandeling per maand binnenkomen alleen al in Siloam. Ook hebben we een bezoek gebracht aan een naaiproject voor vrouwen. Ze maken voornamelijk de traditionele kleding. Kreeg meteen wat aangemeten. Ook diverse ouderen bezocht en ze geholpen met schoonmaken. Ik geniet ook van deze dingen. Ook al kan ik maar een klein beetje Venda, het is fijn om met deze mensen om te gaan.
Op Takalani ben ik veel met de kinderen aan het spelen, ze aan het helpen met hun huiswerk enz. De kleinste (Godani) zoekt me ook telkens op. Ze zegt nu ook mijn naam. Als ik haar toch eens mee kon nemen in mijn bagage als ik weer terug naar Nederland moet...
Vrijdag was mijn eerste dag in het ziekenhuis. Een speciale dag. Er start vandaag een programma voor medewerkers: The biggest loser. Het begin was meteen een grote inspanning voor de deelnemers: 30 min wandelen en een uur aerobics. Heerlijk om zo actief bezig te zijn. Was voor mij een tijd geleden om zo intensief te sporten. Op woensdag en vrijdag gaan ze weer met de deelnemers sporten. Ik ga proberen daaraan te blijven deelnemen ook om de anderen te motiveren. Ook een dietist van het ziekenhuis doet actief mee. Ze hebben in het ziekenhuis een team van 6 dietisten. 3 mannen en 3 vrouwen. In NL vindt je haast geen mannen in ons vak, hier is dat heel normaal. De rest van de dag een rondleiding door het ziekenhuis gehad. Wordt regelmatig gevraagd naar dr Helms, Spijker, Snoep en Egmond. Moet ze helaas teleurstellen dat ik ze niet ken, maar misschien dat ik terug in NL een bezoek kan brengen aan mw Helms. Van Maartje begreep ik dat ze ook in Apeldoorn woont.
De gitaar van Tineke wordt goed gebruikt. Leuk om te zien/horen dat het gitaarspelen telkens beter gaat.
Van de zaterdag heb ik een relaxdagje gemaakt. Lekker met een boek in het zonnetje zitten lezen, geholpen in de keuken en nog wat wiskunde uitgelegd. Het is hier nu heerlijk weer. De kinderen verbazen zich erover dat de kleur van mijn huid veranderd. Ook mijn steile haar blijft bijzonder. Daar blijven ze maar aan plukken en voelen.

Het gaat gelukkig goed met de kinderen. Iedereen is weer lekker aan het spelen. Ook het jongetje waar ik over schreef is nog wel wat zwak, slaapt nog veel, maar hij doet weer lekker mee. Er is vorige week ook weer een nieuw jongetje gekomen. Hij leek zich meteen thuis te voelen en is vrolijk. Dat is goed om te zien.

Voor jullie in Nederland alle goeds gewenst. Geniet van het mooie weer.
Succes weer met alles nu de vakanties weer ten einde lopen.
Liefs vanuit een zonnig Siloam. xx

  • 02 September 2013 - 19:20

    Tante Roelie, Oom Klaas:

    Lieve Nienke,

    Heerlijk om weer een verslag van je te lezen. Je maakt veel mee en we staan er versteld van hoe je overal in meedraait. Het is niet alleen maar werk wat bij een dietiste hoort maar je bent juf, schoonmaakster, bezoekster enz. enz.. Wat lief dat de kinderen zo aan je gehecht raken en wat zal het moeilijk zijn om straks afscheid te moeten nemen. Grappig dat ze jouw steile haren zo mooi en apart vinden. Ga je daar nog naar de kapper of laat je het groeien zodat ze misschien nog net een paar vlechtjes kunnen maken voordat je weer vertrekt.
    De mensen zijn heel hartelijk voor je en geweldig dat je uitgenodigd wordt voor alles.
    Het was gezellig om even met je te kletsen verleden week en we zijn weer wat wijzer geworden.
    Fijn dat het jongetje weer opknapt, jullie zullen je best zorgen gemaakt hebben. Bij jullie is het nu heerlijk weer schreef je, nu, dat is het hier ook nog steeds. Vandaag wat frisser maar er komt weer prachtig zomerweer aan. We zijn druk met oogsten van alle fruit hier uit de tuin en vandaag heeft jouw vader 15 kilo pruimen opgehaald. Jouw mama heeft dus weer wat te doen: jam koken!!
    We wensen je alle goeds toe en denken aan je, liefs oom Klaas en tante Roelie

  • 02 September 2013 - 19:44

    Rinske Drayer:

    Oh,wat genieten we van deze verhalen. Wat ben je muliti-inzetbaar in dat mooie land. Heerlijk om te horen dat je je bij Maartje zo thuis voelt en dat je kennis hebt gemaakt met de familie van Rooy. Wat wonen ze daar mooi hè? Ja, als je van iemand de Venda taal zou kunnen leren tot in de uiterste perfectie dan ben je bij ds. van Rooy aan het goede adres. Zo te lezen heb je het Venda virus goed te pakken........
    Liefs,
    Rinske en Gé

  • 02 September 2013 - 20:14

    Clarinda Telnekes:

    Hoi Nienke,

    Wat een verhalen en wat maak je veel mee in korte tijd. Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt!
    Heel veel plezier de komende weken en tot het volgende verslag.

    Groetjes Clarinda

  • 02 September 2013 - 22:13

    Jittie Jansen:

    Lieve Nienke,
    Wat heb je weer veel te vertellen.Heel leuk om alles te lezen. we merken wel dat de telefoon alleen niet voldoende is. Het doet ons goed dat je zulke lieve reacties krijgt.Er wordt echt met je meegeleefd.Fijn!
    Je leest wel dat de familie ons aan het werk houdt. Ze beloven 10 kilo en dan worden het er 15!!Dus dat is een flink aantal potten jam.We doen ons best.
    We zien uit naar een volgend verslag,maar we bellen nog wel een paar keer van te voren.
    Lieve groeten van papa en mama.

  • 02 September 2013 - 22:46

    Margriet Gerrits:

    Hallo Nienke,

    Eindelijk eens op de site gekeken. Wat een verhalen schrijf je daar! Je maakt wel heel veel mee. Fijn dat het je goed bevalt en dat je zoveel voor de mensen kunt betekenen. De foto's zijn ook erg leuk om te zien. Zo krijg je een beetje een indruk hoe het daar is. We wensen je Gods zegen toe bij de komende werkzaamheden en hopen dat het goed met je blijft gaan. Groet, Jan en Margriet.

  • 02 September 2013 - 23:18

    Oom Anne En Tante:

    Lieve nienke
    Wat weer en gezellig verhaal en ik heb het gevoel dat je al helemaal je eigen weg daar vindt Erg leuk in het ziekenhuis en zelfs aan de sport kun je nog wat doen .Heb je ook verteld dat je heel sportief bent ?? Denk alleen maar aan de nijmeegse vierdaagse!We zijn bij dat het goed gaat met je en watgaat het snel allemaal he .Maar zo leer je wel veel van het land en de mensn.Succes maar weer en tot de volgende ronde .lirefs oom anne en tante maaike.

  • 06 September 2013 - 13:00

    Tineke:

    Lieve Nien,

    Leuk om te lezen! Heb je al gesproken, maar nog wel even een reactie. Time flies... Mooi dat het daar goed gaat, en dat Blessing weer wat beter is! En leuk dat ze nog steeds veel zingen. Polite is echt wel stoer, leuk dat hij zoveel gitaar kan spelen. Zeg hem maar dat hij Blessed be the name ook wel kan proberen, die accoorden kent hij nu wel;)
    Mijn eerste werkweek zit erop. Heb de kids al wat verteld over Afrika (lang niet alles;D) en ze kunnen de klapdans. Vonden ze echt leuk! Ze weten ook wat ndi matseloni betekent: macaroni! Ja, bijna, dat hebben we daar niet gehad.
    Heel veel plezier, geniet, succes met alles en een knuffel voor jou en de kids!! Zeg maar dat ik ze nog lang niet vergeten ben!

    Liefs Tineke

  • 06 September 2013 - 14:17

    Mariska:

    Goed om te lezen dat het je zo goed gaat daar! Ben ook benieuwd hoe het dietistenvak daar invulling krijgt, maar dat horen we wel als je terug ben t (of hebben ze daar een leuke baan voor je in de aanbieding?). Grappig dat je schrijft over de je huid en haar,dat herken ik van mijn Afrikaanse neefjes, die blijven het maar raar vinden dat zij zo donker zijn en wij zo licht. Ik wens jen nog heel veel plezier en mooie momenten... wat een geschenk!

    Liefs Mariska

  • 06 September 2013 - 20:40

    Attie Den Boer-Oppenhuizen:

    Lieve Nienke,

    Weer een heel mooi verslag om te lezen! had je vorige week ook al even gesproken voor de telefoon, ook dat vond ik fijn, maar weer een epistel vol belevenissen lezen van wat je allemaal doet en meemaakt geweldig!!!
    De tijd gaat idd snel; voordat je het weet is je tijd daar alweer voorbij......; wij wensen je de komende tijd nog heel veel wijsheid en liefde, maar ook plezier bij je werk toe!

    Lieve groeten van oom Gé en tante Attie.

  • 08 September 2013 - 10:59

    Willemien Dijkman:

    Hoi lieve Nienke,
    Nog net even, voordat je morgen (hopelijk!) weer een nieuw verslag plaatst, reactie van mij.
    Het is zo fijn om te kunnen lezen wat je allemaal doet in Siloam.
    Zeker nu we de foto's hebben gezien en de filmpjes die Tineke meegenomen heeft, gaat alles nog veel meer leven en zie ik jou helemaal voor me, daar tussen al die mooie zwarte kinderen!
    Mooi dat je als blanke alleen al door het blank zijn iets bijzonders voor hen bent! Daar heb je zelf helemaal geen hand in. Moet je nagaan hoe bijzonder je bent door wat je verder allemaal voor hen doet!!
    Nog maar 5 weken nu, het gaat echt snel!
    Ik hoop dat je nog steeds het gevoel hebt dat de tijd vliegt en dat het je niet lang gaat vallen.
    Van de week bellen we weer een keertje om je live te horen :D
    Voor nu een knuffel van Simon en van René en mij veel liefs!

  • 09 September 2013 - 14:15

    Jantina Noorlandt:

    Lieve Nienke,

    Wat fijn om al je belevenissen weer te lezen! Wat ben je goed bezig, Nienke en wat geweldig dat het daar allemaal goed gaat! Fijn, om elkaar ook even te hebben kunnen spreken via de telefoon. Had je nog voldoende tijd over voor de gezellige meidenavond die je georganiseerd had? Geniet verder van alles en veel goeds toegewenst. Tot een volgende keer.
    Een hartelijke groet van Anton en Jantina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke en Tineke

Wij zijn Nienke en Tineke en vertrekken komende zomer naar Siloam, Zuid- Afrika, om daar vrijwilligerswerk te doen in een kindertehuis.

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 29647

Voorgaande reizen:

22 Juli 2013 - 15 Oktober 2013

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: