Update - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

Update

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

26 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,

Hier weer een update vanuit Takalani. Het gaat gelukkig heel goed met me. Daar ben ik erg dankbaar voor! Al jullie lieve berichtjes blijven goed doen.

Woensdag was voor mij een dag om een aantal dingen te regelen voor de komende tijd. Zo heb ik kunnen regelen dat ik de komende tijd een aantal dagen voor de home based care ga werken. Verder de dag gebruikt om de kinderen te helpen met hun huiswerk en lekker te voetballen met de jongens. Ze komen regelmatig vragen: ' Blijf je echt tot oktober hier?' En als ik dat bevestig, dan komt er een grote glimlach op hun gezicht en roepen: I like that!
Een aantal van de oudste jongens en meiden hebben de gewoonte gemaakt om me 's ochtends om 6.30 uur voordat ze naar school gaan te komen groeten en ook 's avonds voor het naar bed gaan, vinden ze het heel gezellig om bij mij op de kamer te zitten kletsen of spelletje te doen. Ook ben ik regelmatig in hun kamers te vinden om ze te helpen met hun huiswerk.
Donderdag kon ik mee met de vrouwen van de home based care. Samen met Fina en Misarri op pad om de patienten te bezoeken. Ze lopen erg langzaam. Moet me erg inhouden om niet te snel te gaan. Maar ze doen goed werk. Ze bezoeken ouderen en zieken en checken of het goed met ze gaat. Sommige moeten worden gewassen en anderen krijgen medicijnen. Bijzonder om zo een kijkje te kunnen nemen hoe de mensen hier wonen. Het verschil tussen arm en rijk is erg groot. Sommige huisjes zijn 2 bij 2 meter en zitten houtje touwtje in elkaar en andere zien er erg mooi uit met marmere vloeren. De mensen vinden het leuk dat er een blanke jonge dame bij ze op bezoek komt. Als ik ze dan ook nog groet in het Tschvenda, dan zijn ze helemaal in shock. Tjoh!

Vrijdag- en zatermorgen lag er een verrassing op de wc-bril. Een kakkerlak verstopt onder een toiletpapier rol. Ook een hele goede morgen. :) Stiekem verdenk ik de meiden ervan dat ze deze cadeautjes voor me klaar leggen. Ze vinden het namelijk maar wat leuk dat ik deze beestjes niet zo waardeer. Ik moet nog even bedenken hoe ik dit op een tactische manier kan stoppen.
Vrijdagmorgen ben ik naar een creche en peuterschool geweest. Daar heb ik met de kokkin het menu aangepast. Ze wilden graag advies. Er wordt hier ontzettend veel vlees gegeten. Het is heel normaal als een kind hier op een dag 300 gram vlees krijgt.
Leuk om met de kok te praten en ze dingen te leren, zoals etiketlezen.
's Middags kwam er een verrassing uit Nederland. Mijn familie had een kaart geschreven. Super lief!
Vanuit Nederland hadden we vilt meegenomen. Deze middag besteed om telefoonhoesjes en tasje te maken. Ze zijn erg leuk geworden. De meiden hebben wel 3 uur zitten werken. Ook de jongens deden een bestelling. Hoesjes met de Chiefs (voetbalclub) erop zijn hier in grote getalen aanwezig.
Zaterdagmorgen heb ik boodschappen gedaan met een van de jongens. Hij vond het geweldig om mee te gaan en ik had een bodyguard. Samen hebben we de boodschappen gedaan voor de middag, want dan zouden we pizza's gaan bakken.
Maar eerst kwam er een vrouwelijke pastor langs die schilderijen ging maken met de kids. Leuk om ze bezig te zien. Van jong tot oud wilden ze allemaal wel iets maken.
Het pizza bakken 's middags was erg gezellig. Met z'n achten in de keuken bezig, kaas raspen, groenten snijden, deeg kneden of gewoon toekijken. De kinderen vinden het heerlijk als we zo met elkaar bezig zijn en het resultaat viel goed in de smaak.
Op dit moment is er een jongetje behoorlijk ziek. Hij heeft hoge koorts, moet overgeven en hoest ontzettend veel. Vrijdag zijn ze met hem naar het ziekenhuis geweest, maar de medicijnen lijken nog niet echt aan te slaan. Het jochie is ontzettend mager. Het is een hele zorg om hem voldoende te laten drinken. We hopen dat hij snel wat opknapt, anders zullen ze morgen weer met hem naar het ziekenhuis gaan.
Vanochtend ben ik bezig geweest om een facebookpagina voor het kindertehuis te maken en een layout voor de brieven die ze schrijven.
Morgen ga ik een dagje uit met mevrouw Kruger. Woensdag en donderdag zal ik de home based care weer vergezellen en vrijdag zal waarschijnlijk de eerste dag in het ziekenhuis zijn.
Maar ik hoef niet bang te zijn dat ik me verveel. Er is altijd wel iets wat je hier kunt doen. Vooral het ondersteunen in het maken van hun huiswerk is iets wat belangrijk voor ze is. De komende tijd hebben de kinderen veel toetsen op school die zwaar tellen in de afweging of ze overgaan. We zijn dus hard bezig om het resultaat zo goed mogelijk te laten zijn.

Nogmaals bedankt voor al jullie meeleven op welke manier dan ook. Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat.
Lieve groetjes vanuit een wisselvallig Zuid Afrika.

  • 26 Augustus 2013 - 12:29

    Christina:

    Hey Nienke, bedankt weer voor de update! Leuk om te lezen dat je in je eentje je ook zeker niet verveeld :) Maar he, elke morgen om 6.30 wakker worden gemaakt, is dat niet een beetje vroeg? Of kan je je daarna nog omdraaien? Leuk dat je ook als dietist daar nog even aan de slag kan! Scheelt ze vast heel veel geld, of is het vlees niet zo duur daar :) Succes nog met alles! Liefs Chris

  • 26 Augustus 2013 - 12:33

    Willemien Dijkman:

    Lieve Nienke,
    Wat is het heerlijk om weer zo'n uitgebreid verslag van je te lezen!
    Gaaf hoe je dagen zo elke keer gevuld worden, je ziet en hoort zoveel, onvoorstelbaar.
    En wat mooi hoe iedereen wil leren en adviezen wil aannemen, van klein tot groot, van kokkin tot kleutertje.
    Als ik het zo lees, word ik warm vanbinnen en tranen in m'n ogen! Wat zul jij daar waardevol zijn!
    Geniet ervan dat iedereen je zo waardeert, misschien zeggen we in NL weleens te weinig tegen elkaar: 'I like that' en gaan we er gewoon vanuit dat je er voor elkaar bent.
    Gezellige dag met mevrouw Kruger en blijf ons op de hoogte houden!!
    Veel liefs uit opnieuw een zonnig, warm Vorden.

  • 26 Augustus 2013 - 12:50

    Jittie Jansen:

    Lieve Nienke, Wat gezellig om weer een verslag te krijgen.Voor de telefoon hadden we al het een en ander gehoord, maar we lezen ook weer nieuwe dingen(kakkerlakken!!) Prachtig dat je op zoveel plaatsen van betekenis kunt zijn,en de week al weer aardig vol hebt.
    Vanuit hier onze lieve groeten en we vergeten je niet,
    papa en mama..

  • 26 Augustus 2013 - 13:04

    Oom Aane En Tante Maaike:

    Lieve nienke
    Knap dat je steeds zo,n verslag kunt schrijven want je zult ook best wel eens moe zijn na een lange dag .Maar wij vinden het natuurlijk prachtig om dit allemaal te lezen dus vooral hier mee doorgaan hoor! Weet je wat me opvalt ? Dat je van alle markten thuis bent en niet bang bent om dingen aan te pakken.Gewoon doen en je ziet wat het resultaat is Knap hoor en je merkt ook dat er een klik is tussen de mensen daar want ze zijn blij dat je blijft !! kijk en daar doe je het voor he! heel veel liefs en we denken aan je!! oom anne en tante maaike

  • 26 Augustus 2013 - 16:42

    Tineke Haveman:

    Hallo Nienke,

    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Via je ouders had ik al een en ander gehoord. Zojuist vertelde je moeder dat ik je verslagen ook kan lezen. Natuurlijk direkt het internet op. Ik denk vaak aan je.

    Succes met alles!

    Groetjes, Tineke

  • 26 Augustus 2013 - 19:24

    Rinske Drayer:

    Hoi Nienke, wat leuk om weer een update te krijgen. Fijn om te lezen dat je je zo allround kunt inzettten - je bent echt afrikaans bezig. Dat is ook het leuke van jezelf daar nuttig maken, doen wat je hand vindt om te doen! En die kakkerlakken? Gewoon negeren... ze doen niks (zeg ik vanuit mijn Hollandse huis... ik moest er daar ook niets van hebben blllhh).
    Groetjes en tot de volgende update,
    Rinske.

  • 26 Augustus 2013 - 23:29

    Hans Drayer:

    Hoi Nienke,

    zo te lezen red je het prima in je eentje, maar het was vast wel wennen dat Tineke weer naar Nederland ging.
    wat ben je gezegend trouwens dat je tot oktober kan blijven!
    groeten,
    Hans

  • 27 Augustus 2013 - 14:42

    Tineke:

    Lieve Nien,

    Een mailtje vanuit een superstrak klaslokaal... De tafels staan er weer, schriften zijn geschreven en gelukkig heb ik dezelfde beer op t raam die jij op de muur geschilderd hebt. Toch nog een herinnering aan Afrika!
    Leuk dat de kids je elke ochtend komen wakker maken! En die kakkerlak! Ik zou t weleens willen zien;) Vraag Blessing of Polite maar eens of zij die kakkerlak in mijn bed gelegd hebben;D
    Hoe gaat het trouwens met Blessing? Is hij alweer wat beter? En wordt er nog veel gezongen?

    Heel veel succes, geniet!!

    x

    P.s.: nog even en ik mis zelfs de porridge...

  • 27 Augustus 2013 - 22:10

    Henk En Jannie Mabelis:

    Lieve Nienke,

    Heb net jullie foto`s bekeken, wat bijzonder twee hollandse meiden tussen al die bruine ,,koppies"!
    Waarvan 1 bekend.
    Maar het brengt het daardoor wel een stuk dichterbij.
    Het is heel waardevol wat jij (jullie) daar mogen doen.
    Heel veel zegen nog voor de komende tijd.
    We blijven je volgen.

    Liefs Oom Henk en Tante Jannie

  • 29 Augustus 2013 - 09:55

    Jannita:

    Hee lieve Nienke!
    We hebben natuurlijk al wat contact gehad, maar ik kan hier toch wat meer plaatsen dan in een sms'je dus dat is wel net zo makkelijk! Super gaaf om te lezen wat je allemaal kan doen en volgens mij is het ook allemaal leuk afwisselend. Tof! Hopelijk gaat het ook snel weer beter met de jongen die zo ziek is. Je zal hem wel goed in de gaten houden.
    Ik vind het trouwens ook zo lief dat de kids je 's ochtends en 's avonds nog even komen dag zeggen. Misschien slaap je liever even door haha maar ze geven dan al echt om je!
    Gister bij je ouders dus lekker veel filmpjes gekeken en dat is ook weer net wat leuker om een beeld te krijgen dan met foto's. Het was heel leuk om jullie echt in actie te zien. En alleen al om die stemmen te horen, van die typische mooie Afrikaanse klanken... fantastisch!
    Ik ben heerlijk aan het werk en bij het opmaken van de reisgids plak ik er misschien nog wel stiekem een fotootje van jullie in ;) Er zitten er echt een aantal mooie foto's bij. Verder mis ik je hier wel hoor. Je vroeg naar het hardlopen en dat gaat wel prima, maar ik ben niet zo gemotiveerd om alleen te gaan rennen. Dinsdag wel een wedstrijd gehad dus het gaat nog goed. Als je straks weer in Nederland bent ga ik je snel helpen met opbouwen ;) Nou tot het volgende verslag, geniet van je tijd daar! Liefs!

  • 29 Augustus 2013 - 21:19

    Ank Wentink:

    Hallo Nienke,

    Zo ver van hier en toch zo dichtbij door de technische mogelijkheden. Wat fijn, dat je zoveel voor de kinderen daar kunt doen. We hopen dat je de komende tijd, nu Tineke weer hier is, de kracht en het plezier zult blijven ontvangen om een lach op de gezichten te toveren.

    Heel veel sterkte van Ank en Gerard Wentink

  • 31 Augustus 2013 - 18:52

    Eelco En Meta:

    Hoi Nienke,
    Na twee weken Frankrijk is er veel bij te lezen.
    Je maakt veel mee en wat leuk om de foto`s te zien.
    Knap hoor van je om daar nu alleen verder te gaan.
    Veel plezier en kijken weer uit naar een nieuw verslag.
    De groeten vanuit Doetinchem.

  • 31 Augustus 2013 - 20:49

    Machiel Oppenhuizen:

    Lieve Nienke,

    Bedankt voor je verslagen, wat maak je veel mee! Fijn, dat het je zo goed gaat, en dat je zoveel hartelijkheid ondervindt én geeft!

    Hgr, ook van tante Albertje, oom Machiel.

  • 01 September 2013 - 17:32

    Gerda Van Walsum:

    Lieve Nienke,
    Vanmiddag al jullie verslagen gelezen. Wat mooi dat jullie je inzetten om iets voor een ander te kunnen doen. En wat moet het ontroerend en hartverwarmend zijn als je ziet wat jullie bij die kinderen teweeg brengen. Een aai, een knuffel en vooral de onmisbare aandacht die ieder kind op deze wereld nodig heeft. Geweldig! Ben benieuwd naar de komende blogs.
    Ook voor jou de onmisbare knuffel, liefs Gerda

  • 02 September 2013 - 12:58

    Jantina:

    Lieve Nienke,

    Dankjewel voor de mooie verhalen op je blog! Nu Tineke weer thuis is en veel (!!) verteld over jullie werk en jullie belevenissen, is het geweldig dat jij het werk daar ook voort kunt zetten. Fijn, om te horen dat het goed met je gaat en dat je daar voor de kinderen en de mensen tot zegen mag zijn. En wat laten de foto's ook een mooi beeld zien van een liefdevolle inzet! We blijven aan je denken en wensen je alle goeds!
    Tot een volgende keer en een hartelijke groet van Anton en Jantina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke en Tineke

Wij zijn Nienke en Tineke en vertrekken komende zomer naar Siloam, Zuid- Afrika, om daar vrijwilligerswerk te doen in een kindertehuis.

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 29639

Voorgaande reizen:

22 Juli 2013 - 15 Oktober 2013

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: