Ndi Matsheloni! Goedemorgen vanuit Siloam, Venda! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu Ndi Matsheloni! Goedemorgen vanuit Siloam, Venda! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

Ndi Matsheloni! Goedemorgen vanuit Siloam, Venda!

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

29 Juli 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Het is vandaag maandag 29 juli, de 6e dag in Zuid- Afrika en het is leuk om jullie te kunnen vertellen over onze avonturen hier.
Afgelopen maandag zijn we uitgezwaaid op Schiphol. De koffer van Tineke was natuurlijk te zwaar, maar dat zal niemand verbazen. Gelukkig heeft Nienke minder bagage bij zich, dus het is de vraag wie er 3 maanden weggaat;) Met precies 23 kilo op de teller mocht de koffer mee.
In Parijs hadden we 1,5 uur vertraging, omdat er iemand ziek was in het vliegtuig. Deze persoon moest eruit, en daarna werd er nog een half uur gezocht naar zijn bagage. Maar goed, Afrikanen hebben de tijd en wij dus ook.
Dinsdagmorgen om 10.30 uur zijn we geland in Johannesburg. Bij de bagageband wachtte een minder leuke verrassing: De koffer van Nienke was niet meegekomen. Bij navraag bleek deze nog te staan in Parijs. Lekker dan. Kwam het toch nog van pas dat TIneke veel spullen mee had! Alles bij elkaar zorgde dit weer voor een uur vertraging. Vho Robert en vho Simon, degenen die ons kwamen halen, hebben daardoor heel lang op ons staan wachten. We konden ze makkelijk herkennen, omdat ze een bordje mee hadden met onze namen erop.
Toen was het tijd voor een rit van 480 km naar Siloam. We hadden van alles verwacht over ons vervoer, maar dit niet... We werden namelijk opgehaald in een splinternieuwe VW, te luxe, maar niet verkeerd;) Onderweg zijn we gestopt bij Wimpie, een soort Mc Donalds, en daarna nog bij het bedrijf van vho Robert en bij de Steenbokskeerkring. Om 19.00 uur kwamen we aan bij Takalani Childrens home, maar het hek was al dicht. Na lang toeteren ging het dan toch open…
De kinderen zaten in de grote hal op ons te wachten, maar eerst kregen we een rondleiding. We schrokken van de armoede. Er zijn 2 lange gangen met slaapzalen. 1 voor de jongens, 1 voor de meiden. De centrale ruimte is kaal. Er staan plastic stoelen en 2 tafels. In iedere gang is een douche en toiletruimte. In 1 van de slaapzalen lagen 6 kleine kinderen in 4 bedden. Dat was even slikken.
Wij slapen in een kamer in het kindertehuis. Op onze kamer stond een tafel klaar met cornflakes, een waterkoker, drinken… Echt heel gastvrij! We waren onder de indruk, dit is haast te gek, zeker als je het vergelijkt met hoe de kinderen leven.
We hebben kennisgemaakt met de kinderen, gezongen en kregen daarna nog te eten. Rijst, kip, koolsalade, groente. Heerlijk!
Woensdagmorgen hebben we uitgeslapen tot 8 uur. Toen we wakker werden, waren de kids al naar school. Wij kregen allebei een tobbe en mochten ons na het eten heerlijk douchen, wat ook wel nodig was Het was gek, maar echt genieten. Foto’ s volgen niet….
We hebben gesproken met de directrice, vho Rosinah. Alle mensen hier zijn erg aardig, gastvrij en dankbaar. Ze zeggen steeds: God bless me when He bless you.
‘s Middags kwamen de kinderen thuis en kregen ze buiten te eten. Voor ons werd apart gekookt, want het was niet de bedoeling dat we tegelijk met de kinderen aten. Er zijn trouwens 2 koks, die de hele ochtend koken voor het middag- en avondeten. Dit is meestal hetzelfde.
‘s Middags hebben we gezongen met de gitaar. Bedankt Rinske voor de goede tip! Het is fantastisch om met ze te zingen en die blije gezichten te zien. Ze komen in een kring om ons heen zitten. We kunnen ook een Vendalied zingen, omdat de melodie hetzelfde is als in het Nl. (nr 118 Welk een vriend is onze Jezus) Wat trouwens leuk is, is dat ze King of king en Weet je dat de Vader je kent al kennen, van iemand die hier eerder was.
Nienke heeft ballonnen uitgedeeld. Ongelofelijk hoe blij ze daarmee zijn! Ze blazen ze op, laten ze weer leeg lopen en komen steeds vragen om nieuwe. Ze voelen in onze broekzak of er nog wat in zit. Maar de rest van de voorraad bewaren we nog even… Ze schrikken wel erg als er 1 knapt.
‘s Avonds kijken de kinderen tv. Nienke heeft de stelling van Pythagoras uitgelegd aan een aantal jongens. Tineke heeft een aantal gitaarles gegeven.
Donderdag hebben we weer ontbeten, met brood dit keer. Daarna weer in de tobbe. Ze kwamen ons halen: you need to bath. Oke dan… Wij volgen als makke schapen. We hebben met Rosinah gepraat over de gebruiken in het kindertehuis. Ze vertelde dat de kinderen veel hebben meegemaakt, dat hun schoolresultaten nu niet goed zijn en ze zoeken naar oplossingen.
Vandaag was het koud, vooral in haar kantoor.
‘s Middags weer gezongen met de kinderen en buiten gespeeld. Ook hebben we geholpen met hun huiswerk. Dat wordt in een aparte ruimte gemaakt. Het viel gelijk wel op waardoor hun resultaten niet goed zijn. Sommigen vinden het heel moeilijk en komen er na uitleg nog niet uit. Lezen vinden ze lastig. Hun werkboeken zien er mooi uit, zijn in het engels. Maar ze zijn slim genoeg: de kleinsten laten hun opdrachten maken door 1 van de groten, dan ben je lekker snel klaar. Ze schrijven antwoorden van elkaar over. TIjdens het werken spelen er kleintjes op de tafel en is er geen toezicht. Een mooie taak voor ons. Nienke heeft ondertussen met de jongere kinderen gespeeld. Ze vinden het moeilijk om zichzelf te vermaken en genieten van de aandacht.
‘s Avonds hebben we heerlijk vis gegeten. Aan het eind van de maaltijd viel de stroom uit. De leidsters kwamen aan met kaarsen en zetten die in de gangen. Wij hebben onze zaklampen gehaald (Marcel bedankt!) en de jongsten getroost die bang waren in het donker.
De stroom bleef uitvallen, dus al snel ging iedereen naar bed. Wij hebben met een paar jongens Uno gespeeld, echt genoten! Ze vonden het een leuk spel en ondertussen werd het toch nog laat.
Vrijdag, lang verwacht, nooit gedacht en toch gebeurt… Nienkes koffer werd bezorgd! Dit zou woensdag al, toen donderdag, maar de koerier kreeg autopech. De mensen waren erg bezorgd dat Nienke geen kleren had en wilden haar geld geven om nieuwe te kopen. Niet nodig. Maar wel heel fijn dat ze nu haar eigen spullen heeft! Goed begin van de dag!
Verder zijn we vandaag bij de staffmeeting geweest, een wekelijkse vergadering van al het personeel. We hebben ons even voorgesteld en gaan een poging doen om hun namen te onthouden…

Zaterdag en zondag zijn we op pad geweest met een aantal jongens. Ze hebben ons wat van de mooie omgeving van Siloam laten zien. Zaterdag de rivier en zondag hebben we een berg beklommen. De natuur is erg mooi hier en het is leuk om met de jongens bij te kletsen. Tijdens de wandeltocht klets je weer anders met ze dan als je met ze aan tafel zit.
Verder hebben we hier onze eigen Zaza, alleen niet in een luciferdoosje. Toen we naar bed wilden gaan, zat er een enorme kakkerlak voor de deur. Wij waren duidelijk de enigste die er bang voor waren. Hier pakken ze ze gewoon op. Ze wilden dat we ze aan raakte, maar gelukkig weten ze hier niet wat ‘ Rot op’ betekent… Waarschijnlijk heeft onze mimiek genoeg gezegd, ze hebben in ieder geval weer gelachen.
Zondag was er een dienst in Takalani zelf. Veel gezongen, zelfs de kleinsten hebben voor iedereen een lied ter gehore gebracht. Ook wij warden gevraagd om een lied te zingen. Dat hebben we gedaan onder het genot van ongeveer 10 camera’s.
Vandaag zijn we voor het eerst naar twee scholen geweest om kennis te maken. Ook hier zijn we hartelijk ontvangen en willen ze graag gebruik van ons maken. Leuk om te zien hoe ze hier in Zuid Afrika les geven.
De zon schijnt, het is mooi weer en het is fantastisch om hier te zijn, met de kinderen te werken, spelen en te genieten! Takalani betekent blijdschap, dat merken we hier ook!

Groetjes aan iedereen, we hopen dat het met jullie ook goed gaat! Geniet van de warmte, want hier is het lekker koel;)

Veel liefs, Nienke en Tineke
Xx

• 29 Juli 2013 - 14:23

Alinda:

Ha beiden,
    Wat leuk om jullie verhaal te lezen! Over de eerste
    Cultuurshock zijn jullie heengekomen in ieder geval.
    Succes en veel plz!
    Liefs Alinda

• 29 Juli 2013 - 14:42

Willemien:

Lieve meiden,
    wat super om nu zo'n uitgebreid verslag te kunnen lezen, daar keek ik echt naar uit!!
    Een hele andere wereld waarin jullie nu zijn, gaaf maar ook heel aangrijpend om te lezen.
    Goed om te lezen dat het met jullie zelf goed gaat en dat jullie genieten van blijde kindergezichtjes.
    Zo te lezen zijn jullie er erg welkom en is ook jullie hulp een geschenk.
    God bless you :) bij alles wat jullie doen.
    Ondertussen wachten wij in warm Vorden (29 graden) weer op jullie volgende verslag!
    liefs, René en Willemien en een kusje van Simon

• 29 Juli 2013 - 15:22

Jittie Jansen:

Lieve Nienke en Tineke,

Bedankt voor jullie uitgebreide verslag.Wat fijn om het allemaal te lezen.We hebben lang uitgezien naar bericht, want even Apeldoorn bellen gaat nu niet. We zijn dankbaar dat het goed met jullie gaat en jullie daar echt tot zegen kunnen zijn.Onze hartelijke groeten en liefs,
    papa en mama.

• 29 Juli 2013 - 15:56

Tante Roelie:

Lieve Nienke en Tineke,

Eindelijk een verslag, daar hebben we erg naar uit gekeken. We werden wel op de hoogte gehouden van jullie sms'jes en wisten iets van jullie ervaringen, dit is natuurlijk veel uitgebreider.
    Wat maken jullie veel mee en het zal best confronterend zijn zo in het begin. Wij in Nederland kunnen ons de armoede en eenzaamheid van de kinderen niet voorstellen en mogen dankbaar zijn voor de rijkdom die hier is. Wat betekent trouwens vho?
    Hier in Nederland is het warm en ik begrijp dat het bij jullie winter is, wel met 25 graden. Zijn de nachten erg koud?
    Gelukkig dat de koffer weer terug is, best wel spannend natuurlijk.
    We zien uit naar jullie volgende verslag en hopen dat jullie een hele goede tijd hebben.Veel sterkte in alles.
    Ook van oom Klaas de hartelijke groeten,
    Tante Roelie

• 29 Juli 2013 - 16:34

Pieter:

Hallo meiden,

Wat fijn om weer wat van jullie te horen. Door het verslag krijgen we in ieder geval een klein beetje de indruk hoe het daar (met jullie) (ver)gaat. Het is voor ons natuurlijk niet voor te stellen.
    Ook fijn om te merken dat er dankbaar gebruik van jullie wordt gemaakt.
    Alle goeds gewenst, geniet ervan en tot horens.

Groeten, Pieter, Hillegonde & kids.

• 29 Juli 2013 - 16:50

Familie Van Luttikhuizen:

Ha meiden,

Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en het tot nu toe goed gaat!
    We hebben met z'n allen het verslag gelezen en we moesten vooral had lachen om het Zaza-verhaal. Wie weet, knuffelen jullie over een week ook met kakkerlakken ;-)
    We bidden voor jullie en de kinderen en de mensen daar!

Liefs Teunis, Marieke, Sara en Jesse

• 29 Juli 2013 - 17:34

Eelco En Meta Jansen:

Hoi Nienke en Tineke,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken.
    Zo lijkt het of jullie niet heel ver weg zijn.
    Geniet ervan en geef alle indrukken een plekje.
    we hopen snel weer wat van jullie te lezen.

Groeten vanuit een warm en zonnig Doetinchem.

• 29 Juli 2013 - 20:39

Suzanne:

lieve Nienke en Tineke,
    Wat heerlijk om jullie eerste uitgebreide verslag te lezen over jullie belevenissen in Siloam !
    Fijn om te weten dat jullie zo welkom zijn, dat je samen kan zingen en plezier kan maken.
    Maar ook heftig om te lezen over de armoede, wat een boel indrukken zal dat geven....

Wat betreft jullie gezang in de kerkdienst : ik verwacht binnenkort wel bijzondere filmpjes op YouTube, haha ! Wat bedoel je met "vho"? Is dat een soort aanspreektitel ? En de jongens die jullie mee op stap nemen, zijn zij kinderen van het weeshuis of begeleiders ? En zijn ze dan ook bij jullie voor je eigen veiligheid of is dat niet nodig ?

We bidden voor jullie, voor alle kinderen en de mensen daar,
    dat God jullie mag omringen met Zijn immens grote liefde !
    Dikke knuffel, Mark, Suzanne, Ruben en Eva.

• 29 Juli 2013 - 23:10

Jannita:

Hee!

Wat super om eindelijk een lang (!) :) verslag te lezen! Heel erg leuk om meer details te horen van alles wat jullie doen! Fijn dat je koffer er weer is Nienke, ook zo mooi om te horen dat ze je geld willen geven om kleren te kopen. Ik zie sommige dingen ook precies voor me hoe dat gaat, met die 'rot op' actie bijv haha!

Volgens mij kunnen jullie echt voor betekenis zijn, bijzonder!

Heel veel plezier en we zullen binnenkort weer eens bellen! Liefs!

• 29 Juli 2013 - 23:24

Jantina Noorlandt:

Lieve Tineke en Nienke,

Wat fijn om een uitgebreid verslag van jullie te lezen. Dank jullie wel! Mooi om ook op deze manier met jullie mee te kunnen leven. We zijn blij met de goede berichten en ook gisteravond met het telefoongesprek. Heb het goed daar samen, zegen voor jullie en voor de mensen om jullie heen.
    Hier alles goed, graag tot een volgende keer. Liefs van papa en mama.

• 30 Juli 2013 - 00:00

Oom Anne En Tante Maaike:

Dag lieve dames
    Nou he he gelukkig een verhaal en zo als de vorige schrijvers keken we hier naar uit!! Hoewel ik best begrijp dat alles op z,n tijd komt .Wat een andere wereld zie je nu he .we hopen dat jullie er heel veel ervaring op doen en dat wij een beetje mee kunnen leren van wat er allemaal gebeurd!! We zien uit naar het volgende verhaal ! Heel veel sterkte met alles en liefs vanuit drachten.

• 30 Juli 2013 - 10:16

Louise (YCS):

Wat een heerlijke blog! Sowieso fijn om van jullie te horen, maar dubbel zo fijn dat jullie echt genieten! Xx

• 30 Juli 2013 - 13:55

Ina Van Vliet:

Van Meta kreeg ik jullie reisverslag doorgestuurd.
    Ben daar heel blij mee.
    Kan mij jullie situatie wel indenken, ben zelf ook in Takalani geweest.
    De cultuurverschillen zijn groot.
    Daarom is het een wonder te ervaren dat God overal Zijn kinderen heeft wonen.
    Blank, bruin, geel of zwart.
    Ieder heeft een plaats in Gods hart.
    Maar we hebben met elkaar een verantwoordelijkheid voor de ander.
    En jullie mogen daar nu op deze manier aan meehelpen.
    Geniet ervan dat je deze kans hebt gekregen maar ook hebt aangegrepen.
    Groet van Ina van vliet

• 30 Juli 2013 - 19:25

Willeke:

Mooi verhaal! Heerlijk om jullie zo te kunnen volgen. Heel veel plezier!

• 30 Juli 2013 - 22:36

Maikel En Rieneke:

Hoi Tineke en Nienke,

Jaa, eindelijk een verhaal uit het verre Zuid-Afrika, leuk om te lezen! Fijn dat de koffer weer terug is en dat jullie het zo naar je zin hebben! Mooi om te lezen hoe jullie daar hulp kunnen bieden! Veel plezier nog!

Liefs Maikel en Rieneke

• 31 Juli 2013 - 00:01

Karin En Peter:

Hey meiden,

Tof om jullie verslag te kunnen lezen!
    Maak er een mooie, zinvolle periode van.
    Het zal gezegend worden!

Liefs,
    Karin en Peter Klop

• 31 Juli 2013 - 00:28

Hans Drayer:

Jullie treffen de sfeer van Afrika al mooi. leuk om jullie verhaal te lezen. Baie geniet!

• 31 Juli 2013 - 05:39

Gé Drayer:

Goed verslag van jullie eerste indrukken! Geniet van de mensen, maar vooral van de kinderen! Sterkte bij alle indrukken en ervaringen. Groeten aan Vho-Rosinah en de rest! Vha vhe hoine nga maanda!

• 31 Juli 2013 - 10:01

Kirsten Hoornenborg:

Wouw, prachtig verhaal en leuk geschreven! Wat indrukwekkend om zo in hun levens te stappen.. Jullie kunnen het verschil maken..

Fijne tijd daar!

Groeten Kirsten

• 31 Juli 2013 - 10:13

Jan Van Amersfoort:

Fijn om jullie erg uitgebreide verslag te kunnen lezen. Het doet ons goed dat jullie het naar de zin hebben en dit om kunnen zetten in een zinvol en mooi verblijf.
    Hollandse knuffel van Jan en Willemien

• 31 Juli 2013 - 10:17

Anne:

Hoi lieve meiden,

Wat leuk om iets van jullie te horen! Het klinkt allemaal erg indrukwekkend zo in de eerste week. En dat 'rot-op' verhaal was mooi om te lezen haha. Ik kan me er zo een voorstelling bij maken haha!

Een hele fijne tijd daar en hou ons op de hoogte :)

Liefs,

Anne

• 31 Juli 2013 - 17:41

Bouke En Jannie Jeeninga:

Wat een uitgebreid verslag van jullie belevenissen ! Bedankt hiervoor en fijn dat we op deze wijze kunnen volgen hoe jullie ervaringen zijn in Zuid-Afrika. Hopen nog meer van jullie te mogen horen.

Groeten van Bouke en Jannie Jeeninga

• 31 Juli 2013 - 18:11

Fam.Jansma:

Dag Tineke en Nienke,

Van Tinekes Moeder ontvingen wij jullie websitesadres.
    Op deze manier kunnen wij met jullie meeleven.
    Fijn om te lezen hoe het jullie vergaat en ook dat Nienkes koffer is gearriveerd.
    Een hartelijke groet van ons en Gods zegen toegewenst.

Fam.Jansma.

• 31 Juli 2013 - 19:44

Rinske:

Aa! Nienke en Tineke, wat een leuk verslag! Heerlijk om zo met jullie mee te leven - jullie zijn meteen in het diepe gedoken hè? Zo te lezen hebben jullie al een plekje gekregen in de Takalani gemeenschap.
    Enne, die kakkerlakken doen niets hoor ;) (wat zijn ze groot hè?). Er zullen vast nog meer " interessante" ontmoetingen volgen......
    We kijken uit naar jullie volgende verslag en doe vooral iedereen de groeten van Vho Rinske

• 31 Juli 2013 - 21:08

Albertje:

Dag Nienke en Tineke,

Fijn dat jullie veilig zij aangekomen en heerlijk om jullie verslag te lezen.

Hartelijke groeten,
    Oom Machiel en tanteAlbertje

• 31 Juli 2013 - 21:24

Gerie De Boer:

Lieve Nienke en Tineke,
    Wat leuk om zo een verslag te lezen van jullie eerste ervaringen. Zo gaat het voor ons ook een beetje meer leven. Geweldig geschreven, we zien het echt voor ons!
    Blijkbaar kunnen jullie echt van betekenis zijn voor de kinderen.
    We kijken uit naar jullie volgende bericht.

Alle goeds gewenst. Groeten vanuit een vandaag iets killer Enschede.
    Gerard, Gerie, Laurents, Eline en Marein.

• 01 Augustus 2013 - 01:03

Yvonne Sangers:

Hallo meiden,
    Fijn om jullie verslag te lezen, met jullie eerste ervaringen. Zo te lezen zijn jullie in een echt andere wereld terecht gekomen. Iets wat ons bijna moeilijk kunnen voorstellen.
    Maak er een mooie, leerzame en zinvolle trip van.
    Groet, Yvonne.

• 01 Augustus 2013 - 13:46

Lianne:

Heey meiden,

Wat leuk om te lezen wat jullie eerste ervaringen zijn! Fijn dat jullie zo goed ontvangen worden. Ik wens jullie veel succes toe voro de komende tijd!

Groetjes Lianne