Belevenissen vanuit Venda - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu Belevenissen vanuit Venda - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

Belevenissen vanuit Venda

Door: Nienke en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

01 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,
Hier weer een nieuw verslag van onze belevenissen. Maar eerst bedankt voor al jullie lieve reacties! Het doet ons goed om reacties vanuit Nederland te krijgen.
Inmiddels zijn we al iets meer geland en draaien we mee in alles wat er gaande is in het kindertehuis. Maandag zijn we de dag gestart met een bezoek aan de principal van Siloam Primary school. Dit is een soort algemeen directeur. We moesten toestemming hebben om de school te bezoeken. Tineke werd onderworpen aan een heel vragenvuur, onder andere of het wel echt vrijwillig was. Maar we kregen toestemming al leek het niet van harte. Daarna op naar de pre-school (samen met vho Rosinah), dit is een soort crèche en kleuterschool. Erg leuk om te zien en we kregen ook daar heerlijk te eten. Deze school is opgezet door een Schotse vrouw. Goed te zien hoe ze dit heeft aangepakt en hoe vol nieuwe ideeen ze zit. Zelfs voor de geiten die daar vrij rond lopen heeft ze plannen. Het onderwijs zag er goed uit, er zaten 13 kinderen in de klas. Om daar te komen hebben we voor het eerst in een pick-up gezeten. Deze biedt plaats voor 2 voorin dus de ander moest plaatsnemen in de bak. Een hele ervaring rijker!
Dinsdag zijn we voor het eerst naar Siloam Primary school geweest. Deze school is naast het kindertehuis, dus we kunnen er lopend heen. De kinderen rennen ons al tegemoet, we voelen ons net Sinterklaas. We werden nu leuker ontvangen dan de dag daarvoor. Gelukkig;) We hebben allebei al les gegeven de eerste dag, Nienke over gezonde voeding en Tineke Engels.
We denken wel dat de mensen bang zijn dat we moe worden. De school begint om 7.00 uur, maar wij worden pas om 10.00 uur verwacht. Om 13.00 uur moeten we weer terug zijn. Luxe tijden. We hebben ook al aangeboden om de kinderen ‘s morgens te douchen (5.00 uur) maar ook dit was niet nodig. Misschien in het weekend…
Op school wordt erg negatief gesproken door de leerkrachten over de kinderen van ons kindertehuis. Ze hebben geen boeken bij zich, geen potloden, letten niet op en werken niet goed. We hebben hier met vho Rosinah over gepraat, maar dit komt vooral door wat de kinderen hebben meegemaakt. Ook de spullen hoeven geen probleem te zijn, want er is genoeg voorraad. ‘s avonds na de avondsluiting hebben de childcareworkers gevraagd wie er geen potlood had. Dit waren ong 30 van de 50 kinderen. Ze konden bij ons een nieuwe halen, voorzien van naam. Net een echt kantoor. Het eerste potlood sneuvelde na 5 min, dat laat ook zien hoe vol agressie sommige kinderen zitten. De medewerkers hier doen echt goed hun best en houden van de kids. Ze vertellen ook dat ze ze missen als ze thuis zijn.
Woensdag zijn we weer naar school geweest, dit keer naar grade 6 (gr 8). Er zitten 53 kinderen in de klas en wij hebben ze samen wiskunde gegeven. Gelukkig is Nienke daar heel goed in, dus samen kom je wel een eind. Daarna zijn we allebei naar een andere groep gegaan. Ze bereiden hier trouwens niets voor, we mogen zelf weten welk vak we geven en wat we daar dan doen. Zelfs de leraren weten niet welke bladzijde gemaakt moet worden. Dus we hebben op goed geluk wat gekozen. Ze zijn erg blij en vinden het geweldig wat we hier doen. We want you every day.
Nienke is al heel wat klassen afgeweest om te vertellen over gezonde voeding. In grade 6 bij TIneke was een hoofdstuk aan de beurt over Mandela, democratie en de apartheid. Het was bijzonder, heel mooi, en ook vreemd, beschamend om hier als blanke les over te geven aan een zwarte klas.
Wat wel heel schrijnend is, is dat de kinderen in niveaugroepen zitten en de leraren ook duidelijk maken dat de zorgleerlingen niets kunnen. Dit zeggen ze ons waar het kind bij zit. He does know nothing. Tijdens een van de lessen waar Tineke bij zat, werd binnen een halfuur 2x een kind geslagen. Echt naar om te zien. Ook de oudere jongens vertellen dit. In hun klas wordt elke dag geslagen. De leraar heeft ook een stok in zn hand. Wij vinden het niet raar dat de kinderen elkaar slaan tijdens het spelen, ze zien dit van hun leraar.
‘s middags hebben we onze eerste Venda-rijles gehad. Vho Patrick is met ons naar Makhado geweest, we hebben boodschappen gedaan en daarna allebei een stuk gereden. Erg leuk! Af en toe een geit langs de weg, maar het voelt heerlijk om hier te rijden. En papa en mama: de auto is nog heel en wij gelukkig ook;)
Dus wij waren helemaal vrolijk, tot we bij het kindertehuis aankwamen. Een moeder van 4 kinderen is ernstig ziek en ze denken dat ze binnenkort zal overlijden. De kinderen mochten haar bellen en ze proberen dat ze nog langs kan komen. De kinderen kunnen niet naar haar toe, omdat ze hen ernstig mishandeld heeft. Ongelofelijk… Naar om te zien hoe verdrietig ze zijn dat ze zo ziek is, en dat ze toch zoveel van haar houden, ondanks wat er is gebeurd. We hebben 1 van de jongens een tekening laten maken, wat gelijk een soort van afscheidsbrief is geworden. Belangrijk voor hem om haar iets te kunnen geven, en tegelijk ook om een stukje te kunnen verwerken. Vandaag warden de kinderen eerder van school opgehaald, omdat de moeder zou komen, maar er was geen auto beschikbaar. Dit ging dus niet door en wordt op zn vroegst pas maandag. Je ziet hier ook echt de Afrikaanse cultuur in terug… We hopen dat ze elkaar nog kunnen zien.
Vandaag zijn er weer 4 nieuwe kinderen opgenomen in het kindertehuis, omdat ze thuis erg verwaarloosd warden. We hopen dat ze het hier goed gaan krijgen.
Verder zijn we bezig om de kinderen te helpen met hun huiswerk en hebben we het gezellig met ze. Vooral ‘s avonds heb je leuke gesprekken met de oudere kinderen (dit keer met een cakeje dat we hadden gekocht..)
Het weer: we zijn jaloers op jullie! De afgelopen dagen was het erg koud, ongeveer 14 graden overdag. Jas aan dus! De mensen hier lopen met dekens om, winterjassen, handschoenen en mutsen.
We eten veel rijst en porridge. Gisteren hadden we aardappels, heerlijk! Echt zitten smullen, het viel vast op dat ons bord veel sneller leeg was. Vandaag vis, mmm. De kids eten trouwens echt veel: ‘s morgens brood, om 10 uur rijst op school, om 2 uur rijst in het kindertehuis, om 6 uur weer rijst. 4 maaltijden dus, hoe doen ze dat?
Dan nog wat anders leuks: we hebben in Nl geld opgehaald om hier goed te kunnen besteden. A.s. vrijdag gaan we bespreken met de boardmembers wat daarmee gaat gebeuren. Maar we werden gisteren gevraagd om even op kantoor te komen. Ze hadden een brief ontvangen van het diaconal bureau over de special gift en vroegen zich af of dit voor ons was, om te kunnen besteden in het Krugerpark en om te tanken. Met de beste wil van de wereld krijg je zoveel geld hier niet op in korte tijd. We hebben gelachen en duidelijk gemaakt dat dit echt een gift is voor het kindertehuis. Dus dat komt goed!
De korte samenvatting: het gaat hier goed, soms is het heftig, maar we genieten.
Dan nog een verzoek voor jullie: we horen van veel van jullie dat jullie voor ons bidden, bedankt! Zouden jullie dat ook willen voor de kinderen in het kindertehuis en dan speciaal voor de 4 kinderen met de zieke moeder, dat ze haar nog kunnen zien, en voor de 4 nieuwe kinderen, dat ze hier warm ontvangen worden en snel kunnen wennen? Thanks!
Speciaal voor vho Ge en vho Rinkse: Jullie krijgen de hartelijke groeten terug. Jullie naam wordt hier veel genoemd en morgen gaan we naar jullie school!
Veel liefs!
Nienke en Tineke

• 01 Augustus 2013 - 18:11

Janet (ycs):

Hee Tineke en Nienke,

Wat heerlijk om alweer een verslag van jullie te mogen lezen! Ik weet niet wie van
    jullie schrijft, maar ik zie het echt helemaal voor me. Leuk!! Wat bijzonder wat jullie meemaken. Mooie dingen, maar ook moeilijke dingen.. Zoals dat slaan van kinderen. Dat is toch niet te geloven?? Ik ben wel heel blij dat jullie daar zulk goed werk doen. Dat jullie letterlijk een lichtpuntje in hun leven mogen zijn. Geniet van de mooie momenten en sterkte met de omstandigheden rondom de moeder en haar kinderen.

Liefs, Janet

• 01 Augustus 2013 - 18:47

Jittie Jansen:

Lieve Nienke en Tineke,

Dank je wel voor dit nieuwe verslag.Nu hebben jullie ook alle reacties kunnen lezen op het eerste verhaal.Geweldig he zoals er met jullie meegeleefd is.Dat doet goed!
    Jullie verhaal maakt wel indruk.Wat een tegenstellingen zullen jullie ervaren.Best moeilijk want je kunt het niet zomaar veranderen.We hopen dat jullie inbreng tot zegen mag zijn voor een ieder die op jullie pad komt.Daar bidden we om.Ontvang onze lieve groeten.We hebben gauw weer contact.
    Papa en mama.

• 01 Augustus 2013 - 19:34

Willemien Dijkman:

Hoi Nienke en Tineke,
    Ha, alweer een verslag! Leuk!!!!
    Wat een belevenissen hebben jullie, apart hoor!
    @ Nienke, René zei al: als je werk niet meer verder gaat tzt kan je makkelijk het onderwijs in!
    Heel leuke beroepsgroep al zeg ik het zelf ;) Daar kun je dan nu ook eens aan 'ruiken'.
    Mooi dat er voor jullie allebei een taak is, ieder op je eigen manier en vanuit je eigen expertises.
    Wat betreft het weer, wij zijn dan weer een beetje jaloers op jullie! Morgen gaan we een record schrijven (hopen ze), 37 graden wordt voorspeld... pfffff!!!
    Dekens, mutsen, jassen en truien zijn hier zéér overbodig! Ook weer zo'n tegenstelling.
    We nemen jullie gebedspunten zeker mee en ook dat er een goede bestemming voor die special gift komt!
    Het lijkt wel of ze zich daar niet voor kunnen stellen dat mensen iets voor een ander doen!
    Mooi dat jullie dat zo wel kunnen laten zien.
    Goede tijd daar verder en wij zien weer uit naar het volgende verslag!
    liefs uit Vorden!!

• 01 Augustus 2013 - 19:36

Ina Van Vliet:

Fijn om het verslag te lezen.
    Ik heb de luxe om vrijdag een week met vakantie te gaan naar Beekbergen.
    Een huisje in een park met....
    Ja met 6 kleindochters verdeeld over 2 groepen van 3.
    De eerste groep bestaat uit Daphne, Lieselotte, Lois.
    De tweede groep bestaat uit Ellen, Annelot, Sanneke.
    Elke groep 3 dagen daarna wisselen.
    De temperaturen lopen nu op naar 35 graden.
    Ik hoop dat de temp. zal dalen naar normale waarden en daar versta ik onder 22-25 graden.
    Maar er is een klein overdekt zwembad bij dus regelmatig afkoelen staat op het programma.
    Ik zal de kinderen niet slaan.
    Maar een tiental jaren geleden was dit in Nederland ook nog gewoon.
    Een tik met de lat op je vingers, luisteren of anders....
    We kunnen ons daar nu niets meer bij voorstellen.
    Maar tijden veranderen en culturen zijn overal anders.
    Voor ons nu naar om mee te maken.
    Geef je ogen en oren goed de kost, zo'n ervaring krijg je niet snel weer.
    Groet, van Ina van vliet

• 01 Augustus 2013 - 20:27

Rinske En Gé:

Ha dames, wat geweldig om jullie verslag te lezen, indrukwekkend! Jullie hebben al veel meegemaakt en worden zo te lezen goed ondergedompeld in de andere cultuur. Ben heel erg benieuwd hoe jullie ervaringen zijn op de andere scholen. Knuffel die kids maar lekker, elk kind heeft behoefte aan liefde, in welke cultuur dan ook! Geniet ervan!
    Een groet vanuit tropisch warm Ugchelen aan winters Afrika....
    Gé en Rinske

• 01 Augustus 2013 - 21:14

Eelco En Meta:

Hoi Nienke en Tineke,
    Fijn dat jullie tijd kunnen vrij maken om verslag te doen.
    Sjonge, wat een belevenissen en indrukken.
    Het relativeert hier het leven, waar maken wij ons soms druk om, als we lezen wat jullie meemaken.
    We zullen zeker voor jullie punten bidden.
    We hopen snel weer te lezen wat jullie meemaken.
    Groeten vanuit een heel warm Doetinchem.

• 01 Augustus 2013 - 21:26

Christina:

Hoihoi! Leuk om al weer wat te lezen van jullie belevenissen! Volgens mij vermaken jullie je daar wel! Jullie kunnen in ieder geval veel goeds doen! Geniet er van! groetjes Christina

• 01 Augustus 2013 - 21:51

Clarinda Telnekes:

Beste Nienke en Tineke,

Erg leuk om jullie reisverslagen te lezen. Jullie hebben inmiddels al veel meegemaakt! Fijn dat jullie daar echt aan het werk kunnen en echt iets voor de kinderen kunnen betekenen. Wat een verschil met het leven in Nederland! Heel veel plezier en veel succes met het lesgeven en begeleiden van de kinderen.

Groetjes Clarinda

• 02 Augustus 2013 - 09:06

Alek Ter Braak:

Hallo juf Tineke en Nienke,
    Ik heb jullie verhalen gelezen over Afrika. Deze waren erg leuk, vooral over de gitaar. Kunnen de kinderen ook gitaar spelen.
    Nog veel succes en plezier in Afrika,
    Groetjes Alek

• 02 Augustus 2013 - 09:07

Alek Ter Braak:

Nog een vraagje, hebben jullie emmer of iets anders als douche? Groetjes Alek

• 02 Augustus 2013 - 11:15

Jannie De Groot:

Goeiemorgen Tineke en Nienke,
    Geweldig om te lezen hoe jullie het daar allemaal beleven. Wij kunnen ons het gewoon niet voorstellen hoe de kinderen daar groot gebracht worden en reden te meer om weer eens te beseffen dat wij hier in Nederland ontzettend rijk zijn.SUPER dames, ik vind dit geweldig wat jullie doen. Bovendien is dit een fantastische ervaring in je leven. Houd jullie berichten in de gaten en wens jullie heel veel geluk, , maar vooral ook veel voldoening van dit mooie project. Veel liefs van ons allen uit Almere. Dikke kus.

• 02 Augustus 2013 - 13:03

Mirjam Van De Hel:

Hallo Gospelzussie! Wat zijn jullie daar goed bezig voor de kids. Natuurlijk ook veel zingen he!
    leuk dat jullie regelmatig een verslag plaatsen. Ik vraag mij telkens twee dingen af ; wat betekent "vho" voor een naam en hebben ze daar goede internetverbindingen? Ik blijf jullie verslagen lezen en in gedachten en gebed ben ik bij jullie ( en de kinderen daar ). Liefs Mirjam

• 02 Augustus 2013 - 14:57

Tante Roelie:

Dag Nienke en Tineke,

Alweer een verslag, zo snel had ik dat niet verwacht en dank daarvoor. Erg indrukwekkend als je dit allemaal leest en bijna niet te bevatten. Ik ben blij dat jullie daar zoveel goed werk kunnen verrichten en hopen dat jullie het allemaal aankunnen. Er komt wel heel veel op je af.
    Nooit geweten dat Nienke zo goed les kan geven, gaat alles in het Engels? (Tineke ken ik natuurlijk niet)
    En dan nu nogmaals mijn vraag: wat betekent vho? Ben al aan het googelen geweest maar neem aan dat het niet betekent:Vereniging Hellevoetse ondernemers, Verlichte Halfvasten optocht enz. enz.
    Vanuit een warm Ruinen een hartelijke groet en veel sterkte en kracht toegewenst in jullie werk.
    Ook namens oom Klaas, tot horens.

• 02 Augustus 2013 - 18:55

Chandrike:

Wat een belevenissen voor jullie en voor hen! Het is een heel andere wereld he? Maar wat goed dat er onderwijs is en dat kinderen zich daar verder kunnen ontwikkelen. Het lijkt me voor de kinderen een hele opgave gezien de trauma's die sommigen hebben opgelopen! Wat fijn dat jullie er samen zijn om alle indrukken te delen.

Liefs Chandrike

• 02 Augustus 2013 - 20:37

Anton Noorlandt:

Hallo Nienke en Tineke ,

Fijn dat het goed gaat in het "koude"Afrika !
    Veel indrukken natuurlijk in relatief korte tijd.
    Vandaar dat het misschien ook verstandig is om wat kortere werkdagen te maken ?
    Nog 2 weken voor de safari, en het links rijden...
    Tineke, tot nu toe alleen 1 vrieskastje bij jou neergezet voor marktplaats.
    Vorige week bij de kofferbakverkoop, eerst doorweekt van het zweet , later van de regen..
    We zijn benieuwd of jullie de cultuuromslag straks weer kunnen maken, het moet wel een groot verschil zijn.

Voor de komende tijd alle g´s gewenst , een goede gezonde, gezellige en gezegende tijd.

groeten, Anton - papa

• 03 Augustus 2013 - 12:06

M.jansen:

beste nienke,en tineke,
    leuk om weer een verslag te krijgen,wel veel werk voor jullie. Maar zo betrek je de achterban ook weer bij.
    Veel belevenissen,moeilijke maar ook mooie dingen.Geniet van beide.
    hier is het ZOMER.Sterke,bij jullie werkzaamheden. gr.Marrie jansen

• 03 Augustus 2013 - 12:21

Rieneke En Maikel :

Hoi,

Mooi verslag! Veel plezier nog!

Groetjes Rieneke en Maikel

• 03 Augustus 2013 - 20:50

Jolanda:

Lieve Tineke en Nienke,

Leuk om jullie verslagen te lezen! Zo krijg je toch een beetje een beeld van wat jullie allemaal doen. Mooi dat jullie echt iets kunnen betekenen voor de kinderen.
    Heel veel plezier alvast op safari! Geniet ervan en een hele fijne tijd nog!

Liefs Jolanda.

• 05 Augustus 2013 - 11:31

Machiel Oppenhuizen:

Lieve Nienke en Tineke,

Wat schrijven jullie mooie verslagen, we krijgen zo een goede indruk van wat jullie meemaken. Jullie leven in een heel andere wereld, andere cultuur, en tegelijk - liefde verbindt!
    We wensen jullie goede dagen en dat God jullie blijft zegenen! In gedachten zijn we bij jullie en we zien uit naar het volgende verslag!

Hgr, ook van tante Albertje, oom Machiel.