It's freezing here! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu It's freezing here! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

It's freezing here!

Door: Nienke en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

05 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,

Hier weer een blog van ons! Bedankt voor alle reacties, heel leuk om te lezen! Hierbij ook een antwoord op de vragen: vho is een aanspreektitel voor volwassenen die getrouwd zijn. En Alek, wat leuk dat je gelezen hebt wat we hier doen. We hebben hier een emmer om te douchen, maar ook een gewone douche. Die is lekker warm, gelukkig, want het water in de emmer is dat niet altijd;) Je hebt trouwens wel gelijk over Nick en Simon en die Suid-Afrikaanse droom, zo voelen we ons hier wel. De kinderen vroegen of we een cd hebben gemaakt, maar dat is niet zo. Ze kunnen al wel een beetje gitaar spelen!

Donderdag na het maken van onze blog kregen we hoog bezoek: de principal (directeur) van Siloam Primary school wilde met ons praten over het onderwijs in Nederland. We hebben veel besproken: over positief motiveren, dyslexie, slaan van de kinderen, werken op niveau, gebruik van concrete materialen en praktijklessen enz. Het was mooi om te besproken, bijzonder dat hij speciaal naar ons toekwam.

Vrijdag zijn we naar Gondoliketwha Christian School geweest, een prive-school. Je ziet een groot verschil met de Siloam Primary school. De klassen zijn veel kleiner, de lokalen leuker ingericht. Er zit meer structuur in de lessen. Ook hier werden we heel warm ontvangen, kregen een lekkere lunch: brood met kaas!
Thuis hebben we gespeeld met de kinderen. 's avonds hadden we een meeting met de boardmembers, het bestuur van Takalani. Ze heten ons heel hartelijk welkom en zeiden dat God ons heeft gestuurd. We hebben samen gegeten. Tafelmanieren zijn hier anders. Je eet met je handen, en praten kan gewoon met de mond vol.Zelfs al die belangrijke mensen, doen dat dus gewoon. Wel heel apart, want iedereen die zn bord leeg had vertrok. Uiteindelijk zaten wij nog samen met de tuinman, die wat eten kwam halen. Wij nodigden hem uit om erbij te komen zitten. ' Het lijkt wel kerstfeest!' Hij was onder de indruk van het vele eten. We hebben leuk gepraat in het Afrikaans! Leuk om in je eigen taal te spreken!
Zaterdag, de grote dag! Het is bijna voorjaar, dus tijd voor een voorjaarsschoonmaak. We gingen naar de dagopening met de bedoeling om daarna lekker te douchen. Eerst hebben we de kinderen nog even geholpen met hun corvee, maar dat liep wat uit de hand. Alles is hier erg vies, dus Nienke heeft met Polite alle stoelen schoongemaakt en Tineke heeft met Dumisani de hele keuken gesopt. Niet normaal, wat een vieze bende. Van boven op de kast kwam een emmer afval (botten, schillen, etensresten). Maar 4 uur later blonk alles weer. Dus toen zelf maar gedoucht... Heerlijk;)
De rest van de dag lekker relaxed, af en toe wat geholpen met huiswerk enzo.
Nienke had haar lucky day. De childcareworkers zijn niet zo fanatiek in het verschonen van luiers. Ieder kind dat je optilt, moet je eigenlijk eerst controleren op een natte broek. Anders kun je je ook zelf omkleden. Heel sneu dat kinderen de hele dag zo lopen. Dus nu zijn we hier zelf actiever in.

Zondag hadden we een kerkdienst in het kindertehuis. Lucas kwam preken. Hij is opgegroeid in Takalani en is heel dankbaar voor de tijd die hij hier heeft gehad. In november gaat hij trouwen. De ceremonie vindt plaats in het kindertehuis! Wij zijn uitgenodigd om erbij te zijn en te zingen op de bruiloft, maar dat tripje zit er niet in. Het zegt wel iets over de hartelijkheid van mensen.
's Middags heerlijk gegeten: rijst met tomatensaus, aardappels, wortel, bieten en gefrituurde kip. Kok: we love you! We hebben trouwens ook al een keer chocolademousse op.
Daarna zijn we naar een sociale vaardigheden- cursus geweest, 10 kinderen van Takalani. Zij krijgen de komende 8 weken therapie om om te gaan met de omstandigheden waarin zij leven en te leren hoe ze om kunnen gaan met anderen. Gisteren was de eerste kennismaking. Iedereen moest iets tekenen waarmee hij zich identificeert. Bijzonder om te zien wat ze dan maken en om te horen hoe ze tegen zichzelf aankijken:
Ik ben nu een kleine boom, er wordt voor mij gezorgd. Zelfs mijn kleren kies ik niet zelf, maar krijg ik. Maar ooit word ik een grote boom die vrucht draagt. Wow!
Ze waardeerden dat we erbij waren en wij vonden het zelf ook bijzonder om dit mee te maken.
Daarna zijn we veranderd in real geVenda's: ons haar is ingevlochten (een soort van). Ze gebruiken wol om alles vast te zetten en 's nachts moet je slapen met een sjaal om je hoofd om alles mooi te laten zitten. Grappig om te zien hoe ze reageren!
's Avonds nog met de oudsten gedansd en lol gemaakt.
Met de nieuwe kinderen gaat het trouwens goed. Ze lijken al aardig op hun plek te zitten. De anderen zorgen goed voor hen. Ze zien hen ook als hun nieuwe broers en zussen. De oudste jongen houdt van voetballen, de andere 2 vinden het leuk als je gitaar speelt. Een van de jongens leek ondervoedt, maar ook dit gaat nu beter. Vandaag zijn ze voor het eerst naar school.
Wij zijn nu weer in Gondoliketwa, en kunnen daar de computer gebruiken. We zijn in 3 klassen geweest, hebben les gegeven over Nederland, braaf het Wilhelmus gezongen. In 2 van de klassen zitten jongens uit Takalani, zij vonden het erg leuk dat we in hun klas waren.

Aan het eind van de week gaan we er even tussenuit: we gaan 2 dagen naar een resort en genieten van al het moois van Afrika (en van de rust;) En volgende week alweer weg: dan 3 dagen naar het Krugerpark. Time flies!

Warme groeten van een nog steeds koud Afrika. Stiekem zijn we nu wel jaloers op jullie 25 graden! Voor iedereen alle goeds gewenst en tot de volgende blog!

Liefs Nienke en Tineke

• 05 Augustus 2013 - 12:55

Louise (YCS):

Wat mooi dat jullie iets kunnen betekenen daar voor kinderen én volwassenen!! Grappig; ergens verwacht je dat jullie 3x per dag rijst eten, fijn dan om te lezen dat jullie er heerlijk eten! Liefs uit het warme Apeldoorn! X

• 05 Augustus 2013 - 13:01

Oom Anne En Tante Maaike:

Lieve dames
    Nou dat zou ik wel eens willen zien ,het ingevlochten haar want op de foto hebben jullie toch kort haar?Wat goed dat het contact zo fijn verloopt daar kunnen wij in nederland nog iets van leren!! Met de handen eten is normaal maar worden dan ook de handen en voeten eerst gwassen? Tenminste dat lijkt me bij de warmte heel logisch of is dit preuts nederlands. Wat fijn dat jullie mee mogen maken dat men openstaat voor andere opties wat het omgaan met de kinderen betreft! We wachten weer de volgende rit af en we denken aan jullie !! Liefs oom anne en tante maaike.

• 05 Augustus 2013 - 14:13

Elise:

Ik wil wel foto's zien! Leuk om te lezen dat het allemaal zo goed gaat, dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de kinderen. Met je volle mond praten, haha, echt wat voor jullie! Geniet van jullie uitstapjes!

• 05 Augustus 2013 - 15:11

Familie Van Luttikhuizen:

Goed om weer wat van jullie te lezen.
    In gedachten en gebeden zijn we bij jullie en de mensen en kinderen van het tehuis.
    Geniet van de mooie dingen die jullie gegeven worden!
    Liefs Teunis, Marieke, Sara en Jesse

• 05 Augustus 2013 - 16:16

Jantina Noorlandt:

Lieve Tineke en Nienke,

Even weer kijken of er een nieuw berichtje is ... yes! Mooi om al jullie belevenissen weer te lezen. Wat doen jullie goed werk! Mooi om zo dienstbaar te mogen zijn en een lichtstraal te zijn voor de kinderen!
    Ook fijn dat jullie daarnaast ook kunnen genieten van het land zelf en van het goede eten. We denken aan jullie en wensen jullie, de mensen en kinderen om jullie heen alle goeds!
    Lieve groet van papa en mama.

• 05 Augustus 2013 - 18:51

Teun En Jittie Jansen:

Lieve Nienke en Tineke,
    Fijn alweer een bericht! Het is een goede aanvulling op de telefoongesprekken.We merken dat jullie steeds meer je plekje vinden en dat is voor ons een goed gevoel.We hopen dat jullie genieten van de trip die jullie willen maken.Goed voorzichtig zijn! Ontvang onze lieve groeten en we denken aan jullie en allen die bij jullie zijn.
    papa en mama.

• 05 Augustus 2013 - 22:31

Marcel:

Hey allebei,
    Leuk om weer te lezen wat jullie meegemaakt hebben en wat voor nieuwe plannen jullie hebben.
    Hier idd behoorlijk warm voor Nederlandse begrippen maar we klagen niet! :-)
    Zoals in andere reacties te lezen is zijn we benieuwd naar foto's en natuurlijk van jullie ingevlochten haar! Kijk maar of de internet verbinding het toelaat... :-)
    Have fun met z'n twee en zo te horen zetten jullie je behoorlijk in en kunnen ze alles goed gebruiken.
    Groetjes Marcel

• 06 Augustus 2013 - 12:55

Willemien Dijkman:

Hoi Nienke en Tineke!!
    Jullie verslagen-frequentie is boven verwachting!! Leuk dat we zo goed op de hoogte blijven van alle belevenissen.
    En wat me vooral laat denken dat jullie aardig ingeburgerd zijn: het Afrikaans noemen jullie al je eigen taal!!
    Even voor de zekerheid: jullie zijn Nederlanders hè ;) Maar we zijn alleen maar heel blij dat het daar zo goed gaat! Misschien dat de haardracht daar ook aan meewerkt! Ben zeer benieuwd hoe het staat!!!
    Maak in ieder geval foto's, of je ze nu kan plaatsen of niet, dat willen we tzt wel zien!!!
    Geniet eind van de week van jullie 'mini-vakantie' en we horen daarna graag weer hoe het geweest is!
    Veel liefs van René, Willemien en Simon

• 06 Augustus 2013 - 20:21

Attie Den Boer-Oppenhuizen:

Lieve Nienke en Tineke,

Wat hebben jullie al veel meegemaakt in de korte tijd dat jullie er zijn! zo te lezen hebben jullie het goed naar de zin en worden jullie overal hartelijk en warm ontvangen! Enne....lekker eten ha ha.
    Inmiddels is hier in Nederland de ergste hitte weer over; vandaag was het ca. 22 graden denk ik.
    We wensen jullie weer veel plezier en sterkte toe en wachten weer op een volgend bericht!

Liefs oom Gé en tante Attie.

• 07 Augustus 2013 - 17:54

Tante Roelie:

Dank jullie wel voor weer zo'n uitgebreid verslag. Wat maken jullie veel mee.En een kleine vakantie is echt verdiend. Geniet ervan. Vandaag komt de regen in Ruinen met bakken uit de lucht, goed voor de tuin.
    Schoonmaken! Wat een klus, het lijkt wel een studentenhuis. Willemien vraagt om foto's, ook ik ben erg benieuwd hoe jullie er uitzien. Nog bedankt voor de uitleg van vho, ik hoef nu niet meer te piekeren.
    Van ons de hartelijke groeten en tot horens,

Oom Klaas, tante Roelie

• 08 Augustus 2013 - 09:28

Eelco En Meta Jansen:

Hoi Nienke en Tineke,
    Veel plezier in het resort, even genieten van een andere omgeving en misschien wel de indrukken kunnen verwerken.
    Nog een tip voor jullie verslaglegging, niet te veel alle Afrikaanse gebruiken vertellen hoor, want Loïs gaat het nu ook normaal vinden om met volle mond te praten en met je handen te eten. Doen ze in Afrika ook, dus!
    Fijne tijd.
    Groeten vanuit Doetinchem.

• 09 Augustus 2013 - 08:53

Annelies Hardam:

Hallo Nienke en Tineke, leuk om jullie belevenissen te lezen. Bijzonder allemaal. Na een heerlijke vakantie in Portugal. Nu pas jullie blog kunnen openen. dus vandaar de laten reactie. Jullie schrijven enthousiast over alle belevenissen. De tijde gaat inderdaad snel want Voor Tineke is het al weer aftellen geblazen. Ik wacht in spanning de volgende verslagen en foto's groetjes. Annelies Hardam Ps geniet van het weekendje in het resort.

• 10 Augustus 2013 - 08:10

Wendy:

Hallo Nienke en Tineke,
    De tijd gaat echt snel...maar wat maken jullie veel mee, en wat zullen die mensen en kinderen blij zijn dat jullie er zijn ! Laat jullie mooi ingevlochten haar nog maar even goed zitten, kunnen wij het misschien straks ook nog zien.
    Geniet straks vh resort waar jullie heen gaan. Wij genieten ook vd vakantie. We zijn lekker naar het strand geweest en gaan nog naar Duitsland ( Eifel ). Doeg, liefs Pieter en Wendy

• 12 Augustus 2013 - 10:57

Loes Nauta :

Hoi Tineke en Nienke.

Wat leuk om jullie verhalen te volgen, jullie maken heel wat mee,en doen fantastisch werk, wat een mooie ervaring! Ook fijn voor de mensen daar dat jullie kunnen helpen!
    Lekker genoten in het ressort?
    Heel veel succes verder.

Groetjes van Loes.

• 12 Augustus 2013 - 15:44

Mariska :

Hoi Nienke,
    Heb veel aan je gedacht in mijn vakantie en in Taize. Zo benieuwd hoe het je verging daar in Afrika. Maar moest wachten tot de eerste werkdag in de hoop dat wat te vinden bij de mail... en ja hoor: een paar mega verslagen.. geweldig!
    Mooi om te lezen dat het jullie goed gaat en alles wat jullie doen voor de kinderen. Gelukkig mag je ook nog een beetje vakantie vieren af en toe merk ik al is het koud.. zo zie je nog wat van Afrika. Geniet van alle indrukken en het werk dat je mag doen daar!! Lieve hartelijke groeten van Mariska