Oerhollandse pannenkoeken in een zonnig Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu Oerhollandse pannenkoeken in een zonnig Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

Oerhollandse pannenkoeken in een zonnig Afrika

Door: Nienke en Tineke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

12 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,

Daar zijn we weer! Het is hier nog steeds genieten, en er is een heleboel gebeurd deze week. Hier weer een verslag...
We zijn gebleven bij vorige week dinsdag. 's Morgens zijn we naar de Siloam Primary school geweest. Het was een pittige dag. Er is hier een lerarentekort, waardoor klassen soms uren zelfstandig werken. Wij worden ingezet om alle gaten op te vullen.We werden allebei geplaatst in een grade 5. Het begon leuk, maar op een gegeven moment werd het erg onrustig. Logisch, als je bedenkt dat de kinderen eerst 2 uur hebben kunnen keten en je niet hun moedertaal spreekt. Het was zo erg, dat Tineke na een aantal waarschuwingen besloot om uit de klas te gaan en een andere klas les te geven die geen leraar had. Achteraf had ze er spijt van, want terwijl ze les gaf aan grade 7, zag ze door het raam dat zeker 10 kinderen stokslagen kregen van 2 leraren die buiten in de zon zaten. Vreselijk! Dit wil je niet, en je wilt er zeker geen deel van de aanleiding van zijn. We hebben besloten om in de pauze naar huis te gaan. Hier staan we niet achter, voor vandaag is het genoeg geweest. Gelukkig wachten er thuis 2 schattige peuters, die ons helemaal platknuffelden;) Das beter dan 50 pubers.
Woensdag zijn we met frisse tegenzin weer naar school gegaan. Dit keer ging het beter. Maar we voelen ons er niet helemaal op ons gemak, je bent op je hoede. 's Middags hebben we nog een hele tijd gepraat met vho Rosina op haar kantoor. Er was een inspectie, die heel positief uitviel. Maar ook wel een aantal aandachtspunten. Als de stroom hier uitvalt gebruiken ze kaarsen. Deze zetten ze met een beetje vet op de grond. Heel gevaarlijk. In de omgeving is dit jaar een kindertehuis afgebrand. Vandaar dat dit van de inspectie niet meer mag en moet er een aggregaat komen. Maar dit is erg duur... Tussen de 90.000 en 200.000 Rand (9000 en 20.000 euro). Ook een aantal deuren moeten vervangen worden. Dit komt voornamelijk omdat de kinderen er niet voorzichtig mee zijn.
Donderdagmorgen vertrokken we naar het resort. Dit werd iets later, omdat we eerst nog met een van de jongens naar het ziekenhuis zijn geweest. Hij heeft een blessure opgelopen bij het voetballen. Tineke heeft hem gebracht en is een tijdje blijven wachten. Maar alles gaat hier op zn Afrikaans. Je moet zeker 2 uur wachten voordat je de spreekkamer binnen bent. Wel erg leuk om eens in een ziekenhuis te kijken. Ze is weer eerder teruggekomen, omdat wij weggingen. Gelukkig bleek het met de jongen mee te vallen. Hij had een scheurtje in een spier.
Toen we wilden vertrekken, werden we voorgesteld aan de moeder die ernstig ziek was. Ook dit was heel apart, want wij zagen een vrouw blakend van gezondheid. Ze zag er zeker niet uit alsof ze binnenkort zou sterven. De kinderen waren erg blij om haar te zien. Voor ons lijkt het meer alsof ze een psychisch probleem heeft en op deze manier probeert om haar kinderen te zien, of zelfs terug te krijgen.

Toen was het echt tijd om te gaan. Eerst zijn we naar Makhado geweest om boodschappen te doen. Als blanke heb je veel bijkijks, heel apart om mee te maken.De auto volgeladen en na een mooie rit kwamen we aan in Thsipise. We kregen een superschattige rondavel, een rond huisje met een rieten kap. Eerst lekker in het zonnetje geluncht, want het is hier eindelijk mooi weer! Daarna het park verkend, apen gespot en gezwommen. 's Avonds heerlijk gegeten: hamburger/ cheeseburger met als toetje brownie en ijs. 's avonds op de kamer al onze filmpjes gekeken, en dat zijn er veel! Tineke hangt de Japanner uit;D
Het huisje was echt leuk, het leek wel alsof we op huwelijksreis waren. Hebben we die vast binnen!
's Morgens na het ontbijt was ons terras ingenomen door een paar apen. Lekker dan. Gelukkig was er een stoere tuinman die ze wel even voor ons weg wilde jagen.
Lekker gedoucht en toen weer op naar de kids, die we stiekem toch wel hebben gemist. Het is echt heel stil zonder hen. En zij hadden ons ook gemist. We moesten beloven dat we dit weekend niet weer weggingen.

's Middags kregen we bezoek uit Nederland. Een gezin dat hier gewoond heeft en nu op vakantie is. Bij het voorstellen bleken we ze via via te kennen: het is de broer van Marnix Visscher. Heet je Noorlandt? Ken je Anton? Hoe toevallig, it's a small world. We hebben een echte Venda-dans gedanst, compleet met traditionele kleding.
Daarna zijn we met hen meegegaan naar mevr Kruger, zij werkt hier in het ziekenhuis en komt ook uit NL. Het was erg leuk om haar te ontmoeten! We hebben thee gedronken met oumabiskuit, en bijgepraat.

Zaterdag werd het dan eindelijk weer een dag op Takalani. We hebben er een feestje van gemaakt! 's Morgens hebben we brooddeeg gemaakt. dat was nog een uitdaging, omdat we maismeel hadden ipv bloem. Maar het is gelukt en ze vonden het geweldig. We zaten er helemaal onder, maar hebben veel lol gehad! 's Middags hebben we pannenkoeken en cakes gebakken. We stonden wel met zn 10en in de keuken, want ze wilden allemaal helpen. Wat was het gezellig! It's a good day today, because everyone is feeling happy. We are so blessed! Inderdaad! We hebben echt genoten. Alleen jammer dat maar 1 van onze 2 pannen goed bakte, en dat iedereen een pannenkoek wilde proeven. Dus na 2 uur hadden we er nog steeds maar 8. Uiteindelijk heeft iedereen een halve gekregen. Een van de kleintjes bleef maar roepen: wonderful, wonderful. Toen we weer in de keuken stonden bleef hij schooien, voor het raam en dat werkt natuurlijk altijd!
Zondag zijn we met mevr Kruger mee geweest naar een blanke kerk in Louis Trichard, ong een uur rijden. We werden speciaal welkom geheten. Er waren 2 diensten na elkaar, met daartussen een half uurtje om koffie te drinken. En op te warmen, want het was steenkoud in de kerk.
's Middags hebben we Nederlandse liedjes met haar gezongen, daarna gegeten met de rest.
Daarna heeft Nienke huiswerk gemaakt met een aantal kinderen en Tineke de jongens gitaarles gegeven. Ze heeft verteld dat de gitaar hier blijft, dat leverde een big smile op. Really! But you love it also to play. Dat klopt, maar thuis staat er nog 1. Dat voelt haast beschamend om te zeggen. Hij komt hier in ieder geval goed terecht!
Eind van de middag hebben eerst de cake uitgedeeld, heerlijk! Daarna hebben we kanjertraining gegeven. Dit is een sociaal-emotionele training die Tineke op school ook geeft. Het is gericht op elkaar vertrouwen, dramastukjes, een spelletje, complimenten geven. Ze vonden het erg leuk, maar ook wel onwennig. ze zijn gewend om elkaar veel uit te lachen... We hopen dat ze hier iets van oppikken.
's Avonds hebben we op de kamer gegeten met de childcareworkers. Degenen die er deze week zijn hebben veel humor! We maken veel lol en leren ze Nederlandse woorden. Geweldig! Hoe gaat het? Het gaat goe!
Daarna nog wat huiswerk met de jongere kinderen gemaakt, gebeld met de familie in NL, echt leuk om bij te praten!

Vandaag zijn we naar Tshikevha geweest, een christelijke prive-school. Fam Drayer: ze hadden ons eerst gezegd dat jullie op Gondo hadden gewerkt, maar dat bleek niet zo te zijn. Het was wel heel leuk om vandaag hier te kijken.
Ongelofelijk, wat een mooie school. Tineke zou er zo wel willen werken! We werden heel warm ontvangen, kregen een rondleiding langs de 3 verschillende bouwen. Overal werden we begroet, af en toe konden we een stukje van een les bekijken. We werden geintroduceerd als Lieke en Tieke, vooruit maar...
Er stond een heerlijk ontbijt en lunch voor ons klaar, echt niet meer normaal. Ze zijn zo gastvrij, daar word je verlegen van. Afvallen gaat hier trouwens ook niet lukken...
We zijn onder de indruk van de warme sfeer die hier heerst, de sociale veiligheid en het goede onderwijs dat ze hier geven. Wat een verschil met Siloam. En tegelijk ook schrijnend, want de kinderen die hier zitten hebben rijke ouders die dit onderwijs kunnen betalen. ' Onze' kinderen hebben dat niet. Dus het verschil tussen arm en rijk zal op deze manier altijd blijven bestaan.

Morgen gaan we voor de laatste keer naar de Siloam school. 's Middags gaan we eettafels kopen. Ze hebben hier voor 53 kids maar 2 tafels. Dus dat wordt wel eens tijd. Van wo- vr zitten we in het Krugerpark. Time flies!!

Speciaal voor opa Hamstra: Alvast van harte gefeliciteerd met uw verjaardag! Een hele fijne dag (ook de 17e!)

Een warme groet vanuit een zonnig Afrika! liefs Nienke en Tineke

• 12 Augustus 2013 - 19:29

Minka:

Hé meiden, wat leuk om van jullie te lezen, ik was de website even kwijt, dus ik heb net alles in één keer gelezen =] Zo maak je nog eens wat mee, tof hoor! Wens jullie nog een hele goede tijd daar en ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen! Tineke, misschien kan je ze het lalala-liedje leren ;) Groetjes!

• 12 Augustus 2013 - 19:32

Ina Van Vliet:

Ja zonder geld zullen de verschillen groot blijven.
    Je hoopt dat iedereen de kans krijgt goed onderwijs te volgen dat geeft vooruitgang,
    maar als ouders geen geld hebben voor het normale onderwijs, blijven de kinderen in een achterstand positie.
    Je zou in zo'n geval alle kinderen wel tegelijk willen helpen.
    Ook in Nederland zijn er verschillen maar wie voor een beroep wil leren kan de kansen grijpen.
    Hebben jullie in het Krugerpark ook een rondavel gehuurd?
    Hoop dat jullie veel dieren te zien krijgen, dat is ook altijd boffen als het lukt.
    Het is daar wel wat warmer hoor.
    Geniet ervan.
    Een kans die niet snel terugkomt.
    Groet van Ina van vliet

• 12 Augustus 2013 - 19:49

Marrie Jansen:

hallo dames,wat een bijzonder verhaal vandaag. En wat een situatie waar ,en hoe de kinderen op de school
    zijn.dat er zoveel verschil is per dorp.leuk he, om te verblijven in een rondavel!!!!!!
    Zelf heb ik ook een paardagen mogen doorbrengen in zon rondavel ,tijdens een rondreis.
    Mar Nienke,mevr. Kruger,heet zij van voor,Maartje? en komt ze uit Ermelo??
    als dat zo is wil je haar dan groeten van mij.Ze heeft dan op boerhave z.h. gewerkt,en was een collega
    ik wens jullie veel sterkte,en inzicht in jullie werkzaamheden. hart. gr. marrie

• 12 Augustus 2013 - 22:14

Ber En Nel:

Ha meiden!
    Wat een bijzondere verhalen schrijven jullie, heel gaaf om te lezen.
    We zijn wel benieuwd naar foto's!!
    Bizar om te lezen hoe er met kinderen wordt omgegaan, dat kunnen we ons niet voorstellen. Wel tof dat ze zo vrolijk van jullie worden en dat jullie een mooie bijdrage kunnen leveren daar.
    Enjoy het Kruger park!
    We kijken uit naar het volgende verslag!
    Liefs Ber en Nel

• 12 Augustus 2013 - 23:25

Rinske Drayer:

Ha Lieke en Tieke ;) wat leuk om jullie verhalen te lezen. Geweldig dat jullie Rudolf en Simonique en Maartje hebben ontmoet. Wat een kleine wereld!Natuurlijk werd ik helemaal warm van jullie ervaringen op Tshikevha.
    Als jullie weer terug zijn gaan we daar vast nog wel eens een boom over opzetten!
    Geniet met volle teugen van de wildtuin, kha vha tshimbile zwavhudi!!
    Groetjes,
    Rinske

• 13 Augustus 2013 - 09:42

Willemien Dijkman:

Lieve Nienke en Tineke,
    Tjonge, wat een lang verhaal weer! Ik hoopte gisteren stiekem al op een verslag van het resort en de dagen ervoor en erna! Jullie maken er ook iedere dag wel wat bijzonders mee. Heftig om te lezen hoe het er op die school aan toe gaat, onvoorstelbaar! Sterkte om dat soort beelden en dingen een plek te geven.
    Geniet eind van de week in het Krugerpark, duimen dat jullie veel dieren gaan zien, dat lijkt me wel gaaf. Trouwens, die apen op je terras...!!!!!!!!!!! Hier zien we weleens fazanten of hazen, maar APEN!!!!
    En Tineke, voor jou alvast een hele goede terugreis gewenst. De tijd is vast voorbij gevlogen! Voor Nienke straks ook weer wennen, maar gelukkig kunnen jullie contact houden via telefoon en internet. We zijn benieuwd naar alle (japanse) filmpjes!
    Veel liefs van René, Willemien en Simon

• 13 Augustus 2013 - 10:00

Machiel Oppenhuizen:

Dag Nienke en Tineke,

Bedankt voor jullie uitgebreide verslagen, wat maken jullie veel mee! Heel bijzonder om in zo'n andere cultuur te zijn, boeiend en soms ook schrijnend.L leuk dat jullie Rudolf en Simonique hebben ontmoet, wij kennen ze van onze periode in Deventer.Van harte goede dagen gewenst en voor Tineke alvast een goede reis terug!

Hgr, Machiel en Albertje.

• 13 Augustus 2013 - 22:42

Jittie Jansen:

Lieve Nienke en Tineke,

Fijn om weer een uitgebreid verslag te lezen.Voor de telefoon horen we ook heel veel, maar zo wordt het mooi aangevuld.
    Gaan jullie zaterdag dan patat klaarmaken? Ook echt ,,hollands,, Zaterdag of zondag bellen we en kunnen we horen hoe jullie het hebben gehad in het krugerpark. We hopen dat het fijne dagen zijn.
    Liefs van papa en mama.

• 13 Augustus 2013 - 23:24

Jannita:

Hee! Leuk om jullie verhalen nog een keer in de rust na te lezen ipv snel aan de telefoon. Nouja snel... ;) Was leuk om jullie weer even te spreken! Geniet er verder van en een goede tijd! Liefs!

• 14 Augustus 2013 - 08:56

Tante Roelie:

Onvoorstelbaar wat jullie allemaal meemaken in deze weken. Wat zal Nederland ver weg zijn, het is zo'n andere wereld waar jullie nu in leven. We wensen jullie heel veel sterkte bij al het werk wat jullie doen.
    Voor Tineke een goede terugreis toegewenst en Nienke, we hopen dat je de komende weken de kracht krijgt om door te gaan met het prachtige en maar ook moeilijke werk.
    Hartelijke groeten, oom Klaas, tante Roelie

• 15 Augustus 2013 - 11:03

Jannie De Groot:

Hoi dames met een gouden hart.
    Erg leuk om de verslagen te lezen en een beetje een inbeelding proberen te krijgen hoe jullie het daar hebben. Ongelooflijk om te lezen hoe ze daar met de kinderen omgaan.Vreselijk om dit mee te maken en idd zul jij hier behoorlijk van geschrokken zijn Tineke. Gelukkig beleven jullie ook mooie momenten die alle gevoelens in balans kunnen houden. Mooi werk, hoor dames!
    Tineke, alvast een goede terugreis en waarschijnlijk zul jij deze tijd goed kunnen gebruiken om alle indruk ken te verwerken.
    Liefs van Berend, Jannie, Gian en Romee.

• 15 Augustus 2013 - 15:55

Marjan :

Hoi Nienke,
    Bijzonder om je op deze manier te volgen. Wat een indrukken hebben jullie te verwerken.
    Geweldig dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de kinderen daar.
    Ik wens jullie vooral veel mooie momenten toe en blijf jullie vanuit Hattem volgen.
    Succes en liefs, Marjan

• 15 Augustus 2013 - 18:35

Rianne Kemp:

Hoi meiden,
    Wat maken jullie veel mee. Heel afwisselende bezigheden, zeg! Wel bijzonder om dat allemaal mee te maken. Mooi wat jullie kunnen betekenen voor de kinderen daar. Heel veel succes met alles wat jullie doen. Geniet ervan.
    groetjes, Rianne

• 15 Augustus 2013 - 21:04

Oom Anne En Tante Maaike:

Dag lieve dames .
    Poeh wat een belevenissen en wat een ervaringen doen julie op. Weten jullie nog hoe het allemaal hier toegaat ? Wanneer er geslagen wordt staat daar echt een straf op maar daar zijn de regels anders en dat moet echt wel wennen! Zo leer je ook op die manier om te gaan met de kinderen om een trukendoos te openen en zo de klas te kunnen laten gehoorzamen maar ja dat kost tijd en energie en dat moet ook maar kunnen . Nou apen zijn jullie toch wel gewend? Want de apenheul is in apeldoorn . Zijn jullie nog nooit geweest? Prachtig om jullie verhalen te mogen lezen en wat een verschil met hier maar als je de verhalen leest dan heb ik het gevoel dat jullie vrij goed ingeburgerd zijn .Heel veel liefs en tineke goede reis terug en nienke we denken aanje!! Liefs oom anne en tante maaike.

• 16 Augustus 2013 - 21:13

Gert En Marjolein:

Heej meiden!

Wat leuk om weer zo'n uitgebreid verslag te lezen! Via jullie verhalen en telefoongesprekken blijven we goed op de hoogte en hebben we al een beetje een beeld gekregen van hoe het daar is en aan toe gaat. Maar het is toch anders als je er zelf bent en alles meemaakt... Fijn dat jullie daar wel samen over kunnen praten! Hopelijk kunnen jullie alles een plekje geven, maar vooral ook elke dag genieten van het mooie en bijzondere werk wat jullie daar mogen doen. Fantastisch om zo makkelijk contact te maken met de kids en mensen daar, terwijl er ook juist weer zoveel verschillen tussen de culturen zijn...
    Hopelijk hebben jullie ook een hele leuke en mooie safari gehad. Ben benieuwd!

Tineke, geniet nog even van de laatste dagen daar en weet dat het dan ook weer goed is om weer terug te gaan. Je moet sommige dingen dan ook weer loslaten... En Nienke, topper, jij heel veel plezier en succes nog de komende maanden! Dat gaat je zeker lukken! Het zal vast wel even gek zijn om dan opeens "alleen" achter te blijven, maar je hebt daar inmiddels al zoveel contacten opgebouwd dat je vast niet snel alleen zult voelen. Geniet van alles!

Veel liefs uit Leeuwarden.

• 17 Augustus 2013 - 09:24

Alinda:

Jullie maken heel wat me daar, leuk om te lezen! Wat leuk dat je de Kanjer gedaan hebt, hopelijk zijn er nu iets meer witte petten...Veel plz nog, liefs!

• 25 Augustus 2013 - 15:27

Marnix Visscher:

Een wel heel late reactie, maar leuk dat jullie mijn broer en zij gezin ook ontmoet hebben. Soms gebeurt dat gewoon: je woont op pak weg 20 km afstand van elkaar, maar ontmoet elkaar aan de andere kant van de wereld.
    Verder leuk om jullie verslagen te lezen, want Venda en Kruger zijn mij ook niet geheel onbekend. (Als je broer er een aantal jaren woont wil je er ook wel eens met vakantie naar toe gaan.)
    Nienke: nog hele goede tijd, Marnix