Wat een dag! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu Wat een dag! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Nienke en Tineke - WaarBenJij.nu

Wat een dag!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Tineke

20 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal,

Nou, daar zit ik dan in mijn eentje. Dat is eigenlijk ook niet helemaal waar. Twee meiden houden me hier gezelschap als ik dit verhaal typ, Sandra en Codani. Het voelt wel wat vreemd om dit alleen te typen, maar dat het zo gaat is allemaal volgens ons plan.
Het is fijn om op deze manier al onze lieve mensen die om ons heen staan te vertellen wat we de laatste week allemaal hebben beleefd hier.
Dinsdag werden we liefdevol gewekt door twee katjes die aan onze deur stonden te krabbelen, de jongste spruiten van Takalani. Dat is nog eens gezellig wakker worden. Daarna voor de laatste keer naar Siloam Primary School. Beide hebben we les gegeven en de leraren dag gezegd. Ik kom daar misschien nog wel eens dag terug om wat werkjes die Tineke gaat toesturen te vertalen en wat prentenboeken terug te brengen, maar echt lesgeven zal het waarschijnlijk niet meer zijn.
's Middags zijn we met vho Patrick tafels en stoelen gaan kopen voor in het kindertehuis. Er stonden hier maar 4 tafels. Dus de kinderen zaten altijd met het bord op schoot te eten en huiswerk maken werd veel op de grond gedaan. De tafels en stoelen waren al wat beschadigd voor we ze gingen kopen, maar we hebben nog wat korting kunnen ritselen. Alles werd in de achterbak geplaatst en toen in een slakkengangetje op naar het kindertehuis. Alle kinderen kwamen op de auto afrennen en hielpen met uitladen. Wat was het mooi om al die glunderende gezichtjes te zien. Vho Rosinah zei tegen ons: Jullie hebben echte mensen van ze gemaakt. Ze kennen het helemaal niet om aan tafel te eten/zitten. Dat raakte ons diep.
Woensdag was de dag waarop onze trip naar Kruger National Park zou plaats vinden. We keken er erg naar uit. Voordat we weg gingen moest Tineke alvast van wat werknemers hier afscheid nemen, want die zou ze niet meer zien anders. Mooi om te zien wat er voor een band is opgebouwd in de afgelopen vier weken. Iedereen is erg dankbaar en blijft haar handen maar vasthouden. :)
Toen was het echt tijd om te vertrekken en dieren te gaan spotten. En dat is gelukt: olifanten, zebra's, steenbokken, buffels, apen, verschillende volgels en zelfs een luipaard die op de weg liep. Lucky us! We hebben 2 nachten in Mopani geslapen in een luxe 6 persoonshuisje.
Donderdag overdag lekker relaxt, bij het meer gezeten en nijlpaarden gezien en 's avonds een sunsetdrive gemaakt. Leuk geklets met een Nederlands gezin die we daar troffen en genoten van de natuur in zijn volle pracht met de ondergaande zon en later in het donker. Vandaag is onze score: een adelaar, gnoe, kudu, hyena, zebra, olifanten, springbokjes, een kameleon en heel vaag een neushoorn.
En toen de laatste dag van onze trip, vrijdag. Onderweg naar huis nog een grote kudde buffels gezien bij de rivier, olifanten, wild pigs en olifanten op de weg. Super mooi!
Het thuiskomen was een groot warm bad! De kinderen stonden ons al op te wachten en met de prayer hebben we ze nog nooit zo hard horen zingen! We zijn de gelukkigste mensen op aarde!
De volgende dag hebben we veel van onze tijd doorgebracht in de nieuwe toyroom. Een speelkamer voor de kinderen. We hebben twee tekeningen op de muur gemaakt van Jan Visch. Leuk om te doen en het resultaat mag er ook best zijn, vinden we. De kinderen vinden het erg gezellig om bij ons te zijn en te kijken naar wat we allemaal aan het doen zijn. Het resultaat is door iedereen bewonderd en is vaak vastgelegd. De bewondering ging zelfs zover dat er een man hier voor Tineke op de knieen ging. Gaat ze dan toch verloofd naar huis? :D
Maartje Kruger kwam nog even langs om afscheid te nemen van Tineke.
Tante Marrie; dat is inderdaad Maartje uit Ermelo. Ik zal de groeten aan haar overbrengen en heb haar ook uw emailadres gegeven. Al pratend kwamen we er inderdaad achter dat jullie elkaar kennen.
En dan de dag van het afscheid van Tineke met de kinderen. Eerst een kerkdienst, veel gezongen. Heerlijk om dit samen te doen.
Om 16.00 uur was er een officieel afscheid. Verschillende speeches werden er gehouden. Door de oudste jongen van het kindertehuis en door een boardmember. Allemaal zijn ze vol dankbaarheid over wat Tineke hier heeft kunnen doen. Ook kregen we beide een op maat gemaakte Venda-jurk en bijpassende sieraden. Erg mooi! We hebben ons meteen omgekleed en de rest van de dag in deze traditionele kleding gelopen. Tineke heeft ook mooie woorden gesproken van dankbaarheid en hebben onze cadeautjes gegeven. De kaarten uit Nederland en de armbandjes. Heel bijzonder zo alles bij elkaar.
Toen was het tijd voor een feestje. De muziek ging aan en heerlijk gedanst! Konden we de tijd maar stoppen... Maar het is tijd geworden om echt afscheid te gaan nemen. De laatste prayer met Tien. Best moeilijk dat ze afscheid moet nemen van alle kids, maar ze heeft het super goed gedaan! De oudsten wilden elke minuut die er nog met Tineke te spenderen viel nog meemaken. Alles werd onder toezicht van hun gedaan. Wat een schatten! Zelfs de volgende morgen voor het naar school gaan kwamen ze nog even langs om de laatste knuffel te geven.
Gister was het echt zover voor Tineke om haar terugvlucht te nemen naar Nederland. We waren mooi op tijd op het vliegveld in Johannesburg.:) 15.00 uur, terwijl haar vlucht pas om 23.15 uur zou. gaan. Beter te vroeg dan te laat zullen we maar zeggen. We hadden ruim de tijd om met elkaar alle herinneringen op te halen. Wat hebben we een fijne tijd met elkaar en iedereen van Takalani gehad! We are blessed to be a blessing! Ons afscheid was best even moeilijk, maar we houden de komende weken contact.
Daarna ging ik met de twee mannen op zoek naar de auto om naar een B&B te gaan in Pretoria. Dat is nog best lastig om je auto te vinden als je niet meer precies weet waar je hem hebt gelaten. We gingen van de 2e naar de 3e etage, toen weer terug naar de 2e en onee toch naar de 3e en uiteindelijk bleek de auto op de 4e etage te staan. Zorgde wel weer voor een lach op mijn gezicht.
Gelukkig goed geslapen na een fijn telefoongesprek met Willemien.
Vandaag vroeg ontbeten en een goede terugreis gehad naar Takalani. Ook hoorde ik dat Tineke veilig is geland in Nederland. Fijn! Ze was vast eerder thuis dan ik. :) Tien, ga lekker genieten van alle lieve mensen in Nederland! Bedankt voor de supertijd!
De kinderen waren blij me weer te zien en ik hun. Het is goed om weer terug te zijn. De komende dagen ga ik afspraken maken om de komende tijd te vullen. Ga waarschijnlijk hier in het ziekenhuis werken en met de homebased care mee. Leuk om weer nieuwe dingen te gaan doen.

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes! Dat doet goed! Tineke zal binnenkort foto's op de weblog zetten, dus dan kunnen jullie ook de beelden ervan zien.
Veel liefs van mij en tot het volgende verslag!

• 20 Augustus 2013 - 18:04

Christina:

Lieve Nienke. Het is al weer zo ver; Tineke naar huis en jij 'alleen' verder. Ik hoop dat je je ook alleen daar thuis voelt en je op zoek kan gaan naar een mooie invulling van de overige weken! Dit gaat je ongetwijfeld lukken! Ik blijf aan je denken en kijk al weer uit naar je volgende blog! Succes en sterkte met alles! Liefs Chris

• 20 Augustus 2013 - 18:46

Carolien:

Lieve Nienke,
    Leuk om je verslag te lezen. Het zal wel even wennen zijn om alleen te zijn. Fijn dat het goed met je gaat. Succes met alles, ik hoop dat je nog mooie dingen mag beleven!
    Liefs Carolien

• 20 Augustus 2013 - 19:19

M.jansen:

Lieve Nienke,ja een hele verandering voor je, maar gelukkig heb je al heel wat samen opgebouwd.
    Gaat je lukken,wat fijn dat je maartje gesproken hebt,bedankt voor de moeite.
    Ik kijk weer uit naar je nieuwe belevennissen,en sterke hier in het Ziekenhuis,en in alles hoor.
    Geniet van jullie verslagen gr. marrie

• 20 Augustus 2013 - 19:40

Famile Van Luttikhuizen:

Ha Nienke,

Wat een mooi verhaal weer. Logisch dat je weer even moet 'wennen' in je eentje. Maar het gaat je vast lukken! We blijven bidden om rijke Zegen.

Liefs Teunis, Marieke, Sara en Jesse

• 20 Augustus 2013 - 20:33

Ina Van Vliet:

Wat zijn 4 weken met elkaar dan snel om.
    en nu verder plannen maken.
    Er is werk genoeg.
    Je zult voortaan anders naar de dieren in een dierentuin kijken.
    Niet in de vrije natuur waar zij thuis horen maar gekooid, opgesloten, voorzien van hun natje en droogje en niet op jacht naar hun prooi.
    Wat een belevenis zo de dieren in hun eigen leefomgeving te zien.
    Trouwens jullie hebben veel gezien, dat is altijd een tref.
    Fijn.
    Groet van mij, Ina.

• 20 Augustus 2013 - 21:26

Elise Van Vuren:

Lieve Nienke, dat is inderdaad wennen. Weer even alleen en een nieuwe balans zoeken en vinden. Het is mooi hoe enthousiast je schrijft, echt leuk om te lezen. Wat een indrukken allemaal en wat een verschil kunnen jullie maken. Veel succes met plannen maken. Ik kijk uit naar je volgende blog.

Lieve Tineke, welkom terug. Voor jou zit het er helaas alweer op. Fijn om te lezen dat je weer veilig hier bent. Succes met het landen na alle ervaringen, dat is vast niet gemakkelijk. Misschien tot zondag in real life? Kom je dan in je mooie jurk? Ben wel benieuwd naar alles!

Veel liefs, Elise

• 20 Augustus 2013 - 22:15

Alinda:

Wat een mooie dingen hebben jullie meegemaakt! Ik kan me voorstellen dat het even raar is nu...maar het went vast snel! Gaaf is dat he: op safari gaan! Echt 1 van de mooiste dingen die ik ooit gedaan heb...Suc6!!! Liefs

• 20 Augustus 2013 - 22:44

Rinske:

Hoi Nienke (en Tineke want je zult dit ongetwijfeld wel blijven lezen toch?). Wat een prachtig verhaal weer en zo te lezen hebben jullie genoten van de dagen in de wildtuin. Zag jullie helemaal zitten in Mopani, mooi is het daar hè? Leuk ook dat jullie Maartje hebben ontmoet, doe haar maar de hartelijke groeten!
    Nienke, ik hoop dat de rest van de tijd in Venda voor jou ook veel voldoening zal geven. Veel plezier met het oppakken van de uitdagingen. Tineke, succes met het landen in Nederland - en kom gerust langs hoor als je nog even je Venda wilt oppoetsen.

Groetjes Gé en Rinske

• 20 Augustus 2013 - 23:06

Oom Aane En Tante Maaike:

Lieve nienke He toch, Nu dan alleen maar wat we begrijpen is dat je daar goed opgevangen wordt! Maar ja het is toch even wennen he?En wat hebben jullie veel gezien Wat is het toch een ervaring! Heel mooi dat je weer een taak hebt in het ziekenhius en weet dat de kinderen heel wijs met je zijn !! Houd dat maar vast en binnenkort ga ik je weer even bellen hoor. Heel veel liefs van ons en we denken aan je!!! liefs oom anne en tante maaike.

• 21 Augustus 2013 - 11:08

Pieter:

Lieve Nienke,
    Wat een mooi verslag om weer te lezen. Het ontroerde me. Wat maak je zo veel mee, zeg!
    En wat een goed werk kunnen jullie daar doen.
    Hopelijk went het snel, nu Tineke weer thuis is, voor jullie beiden natuurlijk.
    Ik wens je nog heel veel plezier en een goede tijd en fijn om te volgen hoe het daar gaat.
    Liefs, Pieter

• 21 Augustus 2013 - 11:38

Tineke:

Lieve Nien,

Geweldig om te lezen! Vanuit het aangeharkte NL... dat is dan wel weer jammer! Nee hoor, het was even wennen om hier weer te zijn, vroeg me in het vliegtuig ook echt af wat ik hier deed, maar het is ook goed. Leuk om iedereen weer te ontmoeten. En alle mooie herinneringen blijven. Heb gisteravond met mn moeder, Jannita en Jolanda alle foto's gekeken. De teller is blijven hangen op 1700. Echt paparazzi;) Ze zijn hier trouwens al bang dat ik over 3 jaar in Venda woon: die zijn we kwijt!

Geniet onwijs, geef alle kids een dikke knuffel en ik bel je snel!

x Tien

• 21 Augustus 2013 - 12:32

Mirjam :

Welkom thuis Tineke! Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen en dat je het zo naar je zin hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat het weer even wennen is..
    Leuk dat je zoveel foto's gemaakt hebt, ik ben benieuwd!

@ Nienke: interessant om te lezen wat jullie allemaal beleven, wat een avontuur zeg! Fijn dat jullie zoveel kunnen betekenen voor het kindertehuis. En wat enorm gaaf dat jullie zoveel dieren hebben gespot! Heel veel succes de komende tijd en ik ben benieuwd naar je volgende reisverslag!

Liefs, Mirjam

• 21 Augustus 2013 - 22:39

Jantina:

Lieve Nienke,
    Dankjewel voor je mooie verslag. We zijn dankbaar dat Tineke weer veilig thuis is en vinden het heel bijzonder om van jullie belevenissen te horen! Tineke raakt niet uitverteld .... Wat mooi ook, dat jij nu verder mag ´borduren´ op datgene wat jullie samen daar hebben opgebouwd. Jij hebt prachtige talenten om verder te kunnen gaan met dit mooie stukje werk! Het ga je goed, Nienke! We blijven met je meeleven.
    Een hartelijke groet van Anton en Jantina.

• 22 Augustus 2013 - 22:24

Nelleke:

Wow Nien, super mooi verhaal!
    Kan me niet voorstellen hoe bijzonder dit is.

Geniet!!

X

• 23 Augustus 2013 - 09:05

Tante Roelie, Oom Klaas:

Lieve Nienke,

Een beetje late reactie maar alsnog heel veel sterkte gewenst nu je daar alleen verder moet. Gelukkig heb je daar veel werk te doen en we hopen dat je de komende twee maanden zult genieten.
    Wat een lang verslag, goed hoor dat je zo veel hebt opgeschreven. Nu we de foto's hebben bekeken wordt alles veel meer duidelijk. Wat een lieve kinderen! Ik denk dat je vaak ontroerd bent door alles wat je meemaakt.
    Heel veel sterkte toegewenst en tot het volgende verslag!

Liefs, oom Klaas, tante Roelie

• 25 Augustus 2013 - 18:48

Ilonka:

Hoi Nienke,
    Geweldig om al jullie belevenissen te kunnen lezen. Wat hebben jullie al veel indrukken opgedaan! En wat jullie in korte tijd al kunnen betekenen voor die kinderen daar vind ik onvoorstelbaar. Je zult het de aankomende weken zonder Tineke moeten stellen, maar dat gaat vast en zeker lukken! Ben wel benieuwd wat je allemaal nog gaat doen. Maar geniet vooral van alle indrukken en die lieve en dankbare mensen. Ik wens je nog een hele goede tijd toe in Zuid-Afrika! En ben natuurlijk erg benieuwd naar de volgende verslagen!
    Lieve groetjes,
    Ilonka